Ce ar trebui sa stie sa faca

Nu putem spune ca, daca un copil nu ajunge sa se dezvolte la timp, este un copil cu deficit de dezvoltare, dar putem sa incepem sa-l ajutam sa atinga aceste repere lucrand cu el.

Evaluarea dezvoltarii unui copil de 1-2 ani se face, in general, pe cateva paliere: din punct de vedere cognitiv, motor, socializare, limbaj, autoservire. Copiii pot avea un avans pe unul din paliere si pe altul sau altele sa ramana putin in urma.

Ceea ce trebuie sa faca un parinte nu este sa se ingrijoreze, ci sa faca tot ce este posibil pentru a recupera ramanerea in urma.

La 1-2 ani, in domeniul autoservire va trebui sa facem in asa fel incat copilul sa reuseasca sa:

  • foloseasca independent lingura la masa, chiar daca nu o duce plina la gura,
  • sa tina o cescuta cu o mana si sa bea din ea,
  • sa poata imita adultul in gestul de a se spala pe fata,
  • sa stie la ce foloseste prosopul facand gestul de stergere,
  • sa stea pe olita sau pe scaunul de toaleta pentru copii, timp de cateva minute, chiar daca nu isi face necesitatile,
  • sa puna o sapca sau caciulita, sa scoata sapca, sosetele, incaltamintea (cand este usor de scos – papuci, espadrile etc.),
  • sa deschida fermoare mari.

Pentru a stimula dezvoltarea acestor abilitati nu trebuie decat ca adultul sa-i arate copilului cum se face si sa il si lase sa faca lucruri, nepreluand toate gesturile de autoservire ale copilului sub scuza ca este prea mic pentru a-l lasa sa le faca.

Chiar daca un copil isi exprima nemultumirea pe moment, el exploreaza mediul din jur si ii place sa atraga atentia, sa produca zambete.

In aria limbajului, asteptarile de la un copil de peste 1 an nu sunt foarte mari, desi sunt copii
care reusesc sa construiasca propozitii simple de acum.

Dar, deocamdata, este bine daca copilul reuseste sa:

  • vocalizeze ca raspuns la vorbirea altei persoane,
  • spuna cinci cuvinte diferite, gaseste o cale de a comunica dorinta de a primi “mai mult”, de a anunta ca a terminat ceva “gata, nu e”,
  • execute 2-3 comenzi verbale simple, poate da sau arata la cerere (cand i se spune: “da-mi” si “arata-mi”), arata cu degetul obiecte familiare sau imagini din cartile pentru copii, cand sunt numite,
  • poata imita sunetele facute de cateva animale daca a fost invatat sa o faca,
  • indice cateva din partile corpului la el, uneori si la altcineva, numeste cateva obiecte, jucarii, membrii ai familiei.

Pentru o dezvoltare optima in aceasta arie, nu trebuie sa uitam ca un copil se dezvolta daca este stimulat cat mai activ de adult si daca nu i se vorbeste cu limbaj de bebelus.

Din punct de vedere motor si cognitiv, copilul isi castiga dupa 1 an din ce in ce mai mult independenta – merge cu sprijin minim, reuseste sa faca cativa pasi fara ajutor, urca pe scari de-a busilea sau independent in picioare, le coboara cu ajutor, se joaca cu mingea etc.

Cum sa il ajuti
Pentru ca un copil sa poata face activitatile descrise mai sus trebuie mai intai sa fie lasat sa le faca, sa i se puna materialele corespunzatoare la dispozitie, sa i se arate cum se folosesc diferitele obiecte si sa fie permanent supravegheat.

O alta conditie este ca micutul de 1-2 ani sa nu fie lasat sub niciun pretext in fata televizorului. Astfel, un copil cu abilitati de socializare corespunzator dezvoltate va sti sa ofere o jucarie sau un obiect adultului si i-o va lasa acestuia la cerere, imparte cu altii mancare sau jucarii la cerere, poate imita miscarile altui copil cand se joaca, imita adultul in diverse activitati etc.

Text: Cristiana Haica, Foto: Dreamstime.

Adauga un comentariu