Totul despre alaptare

Viitoare sau actuala mamica, daca ai stat cumva la indoiala privind oportunitatea alaptarii, crede-ma pe cuvant de mama, e cea mai buna varianta pentru puiul tau! Nimic nu se compara cu alaptatul la san!

Alaptarea este o adevarata terapie pentru san, fiind un factor de protectie fata de aparitia cancerului mamar, iar cei mai sanatosi bebelusi sunt cei hraniti la san. Nu ai probleme cu biberoanele, cu sterilizarea, cu cautarea unui preparat de lapte pe care copilul sa-l accepte.

Cat despre alaptat, experienta altora iti va fi cu siguranta utila: iata raspunsurile la cele mai frecvente intrebari despre alaptare!

Cand apare laptele? In timpul sarcinii, glandele mamare sufera un proces de dezvoltare a acinilor glandulari (celulele ce vor produce laptele) fenomen numit mamogeneza, pregatindu-se astfel pentru secretia lactata, fenomen numit galactogeneza.

Mamogeneza si galactogeneza sunt doua fenomene diferite, coordonate de hormoni diferiti, astfel ca pe parcursul sarcinii, desi sanii cresc in volum, ei nu produc lapte – progesteronul, hormonul ce mentine sarcina, impiedica acest lucru.

Odata sarcina terminata prin nastere, scade secretia de progesteron si sanii incep sa produca lapte.

Dieta mamicilor in timpul alaptarii
Cate proteine consumi?
In dieta unei mamici trebuie sa fie 500 ml lapte (unii bebelusi fac colici daca mamele beau mai mult de 0,5 l lapte pe zi), branza de vaci aproximativ 200 g, deoarece aduce mai mult calciu decat alte produse lactate, fara a excela in grasimi, iaurt – 100 ml, pentru a asigura un tranzit intestinal corespunzator, impiedicand aparitia constipatiei.

Se recomanda ca mama sa consume proteine de calitate – carne, in jur de 200 g/zi, peste – cel putin o data pe saptamana, oua – in jur de cinci – sase saptamanal.

Necesarul zilnic de calorii
Un element obligatoriu in alimentatia mamei sunt lichidele, intr-un minim de 2,5 – 3 l pe zi, sub forma de apa, ceai, supa, lapte.

Sunt daunatoare si, deci, de evitat: alcoolul si tutunul, prajelile, mai ales in grasimi animale, conservantii, afumaturile si mezelurile, bauturile acide sau foarte dulci, excesul de sare.

Poti bea cafea, dar numai decofeinizata. Necesarul de calorii in timpul alaptarii creste cu 400 – 600 kcal. Pentru a putea intelege cat inseamna acest lucru, il poti raporta la necesarul caloric al unei persoane sedentare – 1 200 kcal/zi sau la al unui sportiv -2 000 kcal/zi.

Este depasita ideea ca o mama care alapteaza trebuie sa manance cat pentru doi.

Stiai ca…
In timpul alaptatului, ca sa aiba loc ejectia laptelui, exista un hormon numit ocitocina, acelasi care se elibereaza pentru a putea avea loc expulzia in timpul nasterii, dar si acelasi care se elibereaza in timpul orgasmului? In plus, se produc si hormoni numiti endorfine endogene, substante asemanatoare drogurilor opioide, adevarate molecule ale placerii. Acestea contribuie la stabilirea unui parteneriat intre mama si copil, baza unei bune dezvoltari a relatiilor afective.

Vitaminele in timpul alaptarii
Daca o mamica ce alapteaza are un meniu bogat in fructe si legume, lactate si carne, acestea aduc suficiente vitamine.

Vitaminele, calciul sau fierul sunt recomandate doar acelor mamici care au o problema de sanatate demonstrata medical, prin analize de sange sau semne clinice de anemie, tetanie sau hipovitaminoze si carora medicul le poate recomanda doar anumite tipuri de vitamine, acceptate in perioada de alaptare.

Adauga un comentariu