Eşti însărcinată? Atunci te ajută să consumi lapte UHT şi produse lactate pasteurizate

Sarcina este un eveniment important în viaţa unui cuplu, dar și o perioadă dificilă, de schimbări și încercări pentru tine și corpul tău. Așdar, e nevoie să mergi regulat la controalele medicale, să îți asiguri un stil de viață cât mai puțin stresant, să faci mișcare și, mai ales, să acorzi o importanță deosebită alimentației sănătoase. Cu siguranță nu trebuie să mănânci pentru doi, deoarece necesarul energetic va creşte uşor cu până la 150 kcal pe zi în primul trimestru şi între  300 – 350 kcal în trimestrul doi şi trei. Mănâncă în fiecare zi trei mese și două-trei gustări, cu moderație, un meniu diversificat care trebuie să conțină alimente din cele cinci grupe recomandate de nutriționiști: 1) pâine, cereale, orez și paste (6-11 porții pe zi); 2) legume și vegetale (3-5 porții pe zi); 3) fructe (2-4 porții pe zi); 4) lapte și produse lactate (2-3 porții pe zi, o porţie de lapte însemnând o cană de lapte); 5) carne, pește, ouă (2-3 porții pe zi).

Medicul îți va spune că, în funcție de evoluția și specificul sarcinii, aportul nutrițional va varia și dacă trebuie să reduci sau să excluzi anumite tipuri de produse sau nu. Cu siguranță trebuie să eviți în timpul sarcinii orice aliment din surse necontrolate sau cu potențial să îți cauzeze o intoleranță alimentară, o alergie, sau vreo afecţiune gastrointestinală din cauza contaminării cu diverse microorganisme. De aceea, ai grijă unde și ce mănânci, verifică etichetele produselor, asigură-te că laptele este UHT, iar produsele lactate sunt pasteurizate (inclusiv brânza este obținută din lapte pasteurizat).

 

De ce e atât de importantă alimentația?

femeie insarcinataNutrienții pe care tu îi asimilezi din alimentație vor fi folosiți de organismul tău atât pentru tine, cât și pentru dezvoltarea micului om; necesarul tău de proteine, minerale (în principal, calciu), necesarul de carbohidrați, vitamine și lipide va crește, pentru anumiți nutrienți mai mult decât pentru alții. De exemplu, necesarul de calciu va crește până la cca. 1200 de mg, cu 20% mai mult decât al unei femei care nu este însărcinată.  Programarea meselor, astfel încât să consumi din fiecare grupă câte puțin, te va ajuta nu doar să îți controlezi greutatea, de exemplu (o mare îngrijorare și o mare provocare a viitoarelor mămici), cât și să îți asiguri un aport glicemic constant ca să faci față transformărilor corpului tău. Renunță la dulciurile rafinate, înlocuindu-le cu fructele proaspete și vei evita variațiile glicemiei și îți va fi mai ușor să ai controlul asupra greutății tale.

Ai nevoie de mai multe albumine care contribuie la dezvoltarea fătului, pe care le asimilezi mai ușor din lapte, ouă, carne şi peşte.  Vitaminele şi mineralele le vei asimila preponderent din fructe şi legume neprelucrate termic, lapte şi derivate din lapte pasteurizate şi ultrapasteurizate, ouă, făină integrală.

Trebuie să crești consumul de apă, să reduci aportul de sare și să renunți la băuturile carbonatate, la mici plăceri culinare precum fructele de mare, consumarea de produse tradiționale necontrolate sau neprelucrate termic (precum sushi și nu numai). În plus, există mici trucuri care te vor ajuta să reduci disconfortul creat de starea de rău sau arsurile gastrice; de exemplu, pentru starea de rău (disgravidia), poți să încerci să consumi fie fructe, fie pâine prăjită, covrigei sau biscuiți sărați. Medicul tău sau nutriționistul te va sfătui ce și cât să mănânci.

Felul în care ai grijă de tine și de micuțul tău încă de pe acum, deciziile alimentare pe care le iei acum constituie fundamentul unui start bun în viață pentru copilul tău.

 

Ai nevoie de mai mult calciu, pe care le poți obține din lapte și lactate

În perioada sarcinii, tu şi copilul tău, aveţi nevoie de calciu pentru creșterea și întreținerea dinților și oaselor. Conform Ghidului pentru Alimentaţia a Societăţii de Nutriţie din România necesarul suplimentar de calciu este de 25-30 g, iar consumul adecvat de calciu este important pentru femeile foarte tinere al căror sistem osos îşi creşte densitatea până la vârsta de 25 de ani. Este de preferat ca acest necesar de calciu să fie acoperit din surse alimentare. Acest mineral are de asemenea un rol important în funcționarea și dezvoltarea optimă a nervilor, mușchilor și a sistemul circulator, și buna funcționare a sistemului imunitar.

“Pe parcursul sarcinii necesarul de calciu este crescut, iar calciul cel mai uşor de asimilat se află în lapte şi produse lactate, astfel vom creşte aportul acestor alimente. Este foarte important de reţinut faptul că este recomandat consumul de produse pasteurizate şi ultrapasteurizate (precum laptele UHT), deoarece dorim să avem un aport sporit de calciu, proteine, din produse sigure pentru consum, fără aditivi alimentari și conservanți.”, declară Maria Spiridon, nutriţionist şi dietetician.

 

De ce lapte UHT?

Este foarte simplu. Laptele ultrapasteurizat (UHT) este controlat sanitar-veterinar și trecut printr-un tratament termic special, apoi ambalat într-un mediu perfect igienic ceea ce permite păstrarea la temperatura camerei (până în 31 de grade Celsius), fără conservanți. Procesul de pasteurizare la temperatură înaltă sau Ultra High Temperature (UHT) distruge toți potențialii germeni și pemite păstrarea vitaminelor și mineralelor din lapte, ceea ce nu se întâmplă prin simpla fierbere a laptelui pe aragaz. Ambalajul laptelui este foarte important deoarece atât el, cât şi produsul, sunt supuse sterilizării, împiedicând pătrunderea luminii, aerului şi microorganismelor.

În plus, laptele conţine 87% apă, proteine uşor asimilabile, lipide, carbohidraţi, micro şi macroelemente, vitamine (A, D, E, K, B2, B3, B6 şi B12). Așadar, laptele este un aliment foarte hrănitor și care te hidratează, cu un aport caloric modest  – doar 44 de calorii la 100 de ml de lapte semidegresat de 1,5%.

“Putem alege produse lactate ambalate cu conţinut scăzut de grăsime sau de sare, lucruri foarte importante de care trebuie ţinut cont pe parcursul sarcinii alături de celelalte reguli de igienă generală şi alimentară. În aceasta perioadă este recomandat să nu se consume alimente cu potenţial alergic mai ales dacă persoana gravidă are în antecedente astfel de episoade, să nu testeze alimente şi preparate exotice nici pe parcursul sarcinii, nici pe parcursul alăptarii. E important să  prevenim afecțiuni gastrointestinale, toxiinfecții alimentare sau alte afecțiuni pe care să dorim să nu le tratăm în timpul sarcinii (precum listerioza sau toxoplasmoza). În sarcină, tratamentele sunt recomandate cu multă prudență. Și, decât să tratăm, mai bine prevenim, iar prevenția începe cu o selecție atentă a produselor în magazin”, declară Maria Spiridon – nutriţionist şi dietetician.

Trebuie să reţinem, de asemenea, că această perioadă este foarte vulnerabilă, şi există multe riscuri în ceea ce priveşte siguranță alimentară. De exemplu, femeile însărcinate au de 20 de ori mai multe şanse să fie contaminate de bacterii, precum Listeria, în comparație cu alți adulți sănătoși. Listeria monocytogenes poate fi patogenă la om, determinând chiar şi avortul spontan, dar şi cazuri grave de meningita. Acest organism aerob poate creşte şi la temperaturi scăzute, la 50C şi este distrus de pasteurizare. Cele mai comune surse de contaminare sunt laptele şi brânzeturile nepasteurizate. De aceea alege produsele sigure pentru consum!

Așadar, bucură-te de sarcină, adoptă acele schimbări care să te ajute să ai un stil de viață echilibrat și mai liniștit! Sarcina poate fi cel mai bun pretext ca să te obișnuiești să mănânci sănătos și să continui aceste bune obiceiuri și după naștere, ca să i le transmiți celui mic.

Acest articol face parte din campania  “Lucrurile bune vin în ambalaje Tetra Pak”. Campania educaţională îsi doreşte să informeze consumatorii despre importanţa siguranţei alimentare şi alimentaţia echilibrată. Povestea Tetra Pak a început în 1943 când dr. Reuben Rausing, care deţinea atunci o companie de ambalaje în Suedia,  a început să dezvolte un ambalaj pentru lapte care să necesite minimum de material şi să asigure maximum de igienă. Ideea lui era să creeze un ambalaj care să fie, în acelaşi timp, economic, igienic şi uşor de distribuit, ceva ce nu a mai fost făcut înainte. Astfel, primele ambalaje au fost lansate în 1951, iar în 10 ani mai târziu, în 1961 a fost lansată prima maşină de ambalare aseptică a laptelui. Această inovaţie a marcat începutul unei noi ere în domeniul siguranţei şi calităţii alimentare. Ne puteţi urmări pe pagina www.facebook.com/TetraPakRomania

Recomandari
Unica.ro
Glamour.ro
Mai multe din Alimentatie