Premiera in lumea medicala: A fost editat ADN-ul unui embrion uman

Oamenii de stiinta au deschis noi granite in domeniul medical, dupa ce in urma cu cateva zile au reusit sa editeze ADN-ul unor embrioni si sa elimine acele gene ce cauzeaza boli cardiovasculare ereditare.

Aceasta descoperire are un potential imens sa previna 10.000 de maladii ce sunt transmise din generatie in generatie.

Echipa de cercetare americana si cea Sud-Coreana au permis embrionilor sa se dezvolte pentru 5 zile inainte sa opreasca experimentul.

Descoperirea ar putea ajuta la eliminarea a peste 10000 de boli genetice

Studiul poate fi baza de plecare pentru medicina din viitor, insa ridica totodata semne de intrebare pe probleme de etica.

Mediul stiintific trece printr-o perioada de glorie in ceea ce priveste editarea ADN-ului, posibila multumita unei tehnologii numite Crispr, dezvoltata in anul 2015.

Cele doua echipe de cercetatori si-au concentrat eforturile pentru a elimina din ADN cardiomiopatia hipertrofica, o boala comuna, ce afecteaza unul din 500 de oameni, si care poate duce la oprirea subita a inimii.

Corectarea ADN-ului s-a facut chiar in timpul conceptiei, astfel: spermatozoizii unui barbat ce sufera de cardiomiopatie hipertrofica au fost injectati in ovule sanatoase donate.
In paralel, s-a facut si corectarea ADN-ului folosind tehnologia noua. Metoda nu a avut succes in toate situatiile, insa in 72% din cazuri, embrionilor li s-au eliminat mutatiile.

Un beneficiu de care ne-am bucura etern

Dr. Shoukhrat Mitalipov, parte a echipei de cercetare, a explicat:

„Fiecare generatie va duce mai departe ADN-ul reparat, deoarece vom fi eliminat gena ce cauzeaza mutatia.
Folosind aceasta tehnica, exista posibilitatea sa reducem povara acestei boli asupra famiilor, iar ulterior asupra intregii umanitati.”

Probleme de etica?

In ceea ce priveste aspectul etic, profesorul de Genetica Darren Griffin, de la Universitatea Kent, sustine ca aceasta problema e un cutit cu doua taisuri:

„Asta nu e o intrebare cu raspuns de tip da/nu. In egala masura, putem dezbate cat este de moral sa stim ca putem face ceva sa prevenim aceste boli ce ameninta viata atator oameni, dar sa nu facem nimic.”

Studiul a fost deja criticat de un doctor din grupul Human Genetics Alert, care descrie cercetarea ca fiind iresponsabila si „o cursa pentru primul bebelus modificat genetic„.

Citeste si: Etic sau nu? Bebeluși modificați genetic