Diabetul zaharat la copii

Aceste complicatii pe termen mediu si lung sunt:

  • retinopatia diabetica (orbire)
  • nefropatia diabetica (blocaj renal)
  • arteriopatia diabetica (duce la amputarea piciorului)
  • neuropatia diabetica
  • complicatii cardiace,infarct

Acestea sunt cu atat mai frecvente cu cat controlul glicemiei este mai slab si cu cat perioada de dupa pubertate este mai mare.

La primele semne, copilul trebuie sa-si masoare glicemia si daca aceasta este mai mica de 60mg% trebuie sa manance urgent. Cei aflati in apropierea lui, in cazul pierderii cunostintei, trebuie sa ii masoare glicemia si la constatarea nivelului scazut al acesteia sa ii administreze, zahar (glucoza), de urgenta.

Asupra copilului trebuie sa se gaseasca in permanenta o bratara cu inscriptia diabet insulinodependent', alimente cu continut bogat in glucide, de preferat zahar, precum si un nr. de telefon al unui membru al familiei responsabil.

Probleme psihologice ale scolarului cu DID-tip 1?
La scolar, care incepe sa inteleaga importanta planificarii meselor si respectarea regulilor alimentare si de tratament, pot aparea totusi cateva probleme:

  • copilul lipseste de acasa si este ocupat cu orele de instruire scolara. Intre colegi se confrunta cu situatia de a rezista unor tentatii alimentare, sau cu provocarile colegilor mai putin informati privind starea sa de sanatate.
  • poate sa apara situatia unor confruntari intre colegi privind provocari de masurare a fortei fizice.
  • exista si curiozitatea de a experimenta efectul unor „scapari' de la regimul strict pe care il respecta.

Din aceste cauze scolarul se afla intr-o permanenta lupta interioara.
Una din cauze o constituie sentimentul de frustrare care apare prin comparatia cu colegii sanatosi care pot duce o viata normala. Foarte important este suportul familiei, scolii si chiar suportul specializat-psihologic.

Scolarul diabetic poate prezenta chiar tulburari de comportament datorate cauzelor mentionate. El poate deveni iritabil, impulsiv si poate scade adaptarea la mediul scolar, poate fi indisciplinat, poate avea tendinta de izolare, sau stari depresive.

Tulburarile psihologice pot fi tratate cu ajutorul echipei medicale si in special a psihologului. Psihologul scolar trebuie implicat si informat asupra prezentei in scoala a unui copil diabetic.

Ce presupune ingrijirea copilului cu DID-tip 1?

  • monitorizarea corespunzatoare a glicemiei. Frecventa corecta a determinarii glicemiei este de minim 6 ori/zi, precum si la nevoie.
  • administrarea corecta a insulinei, dupa schema si indicatiile medicului curant. Cantitatea, tipul si frecventa administrarii insulinei depinde de valorile glicemiei, alimentatie (numarul caloriilor ingerate) si efortul fizic efectuat (numarul caloriilor consumate)
  • combaterea sedentarismului si stabilirea unui program regulat de exercitii fizice
  • stabilirea unei diete corespunzatoare, recomandate de un medic nutritionist. Diabeticii trebuie sa evite consumarea unor anumite alimente (dulciuri concentrate, grasimi, alcool, sucuri artificiale, etc). Nutritionistul va stabili o dieta cu un anumit numar de calorii si care contine alimente (predominant fructe, legume, lactate, carne slaba), ingerate regulat dupa un orar cu 5 mese zilnic (3 mese principale si 2 gustari).
  • control medical regulat, pentru reevaluare clinico-biologica, identificarea eventualelor complicatii si tratarea corespunzatoare a acestora
  • educarea corespunzatoare a copiiilor cu diabet zaharat, astfel ca odata cu inaintarea in varsta sa poata sa aibe singuri grija de ei insisi, sa se integreze mai usor in societate si sa duca o viata cat mai normala.

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3 4


URMĂREŞTE CEL MAI NOU VIDEO
Recomandari
Redactia.ro
RTV
Proiecte speciale
Unica.ro
Trending news
Mai multe din Sanatate