Este pregatit de gradinita? Dar tu esti?

In grupa mare
â–  Dezvoltare fizica: 102-114 cm; medie 15-21 kg

â–  Motricitate, deprinderi: Stie sa faca miscari echilibrate, sare cu usurinta intr-un picior, are deprinderi complexe de igiena (isi sterge nasul, gura, se piaptana, isi spala bine mainile), rationeaza prin analogie, utilizeaza corect numeralul si gradele de comparatie, invata semne grafice simple, manuieste foarfeca.

â–  Senzorialitate: Se dezvolta vederea cromatica si la distanta, se dezvolta simtul tactil, gustativ si de echilibru, sorteaza trei obiecte dupa marime si forma, percepe cinci pozitii spatiale, cinci culori sau nuante.

â–  Intelect: Reproduce poezii mai lungi, cu intonatie, evoca intamplari petrecute cu timp in urma, explica relatii complexe (de ce avem nevoie de haine), descrie serii de operatiuni, are un vocabular de 3.000 cuvinte, deosebeste realul de neobisnuit, deseneaza bine un obiect cunoscut, povesteste dupa imagini si din memorie.

â–  Motivatie, afectivitate, vointa: Este captivat de jocul de rol, incep sa apara sentimentele intelectuale (satisfactia, mirarea), are fair-play, are reprezentari morale, accepta normele grupului, regulile de joc, se joaca singur, dar si in grup.

In grupa pregatitoare
â–  Dezvoltare fizica: 103-120 cm; medie 16-23 kg

â–  Motricitate, deprinderi: Are rapiditate in miscari, perfectioneaza miscarile fine ale mainii, invata sa scrie corect literele alfabetului, deseneaza dupa model, coloreaza fara a depasi conturul, coase.

â–  Senzorialitate: Are auzul fonematic dezvoltat, recunoaste dreapta-stanga, indica si denumeste minim sapte culori si nuante, reda mai bine proportiile in desen.

â–  Intelect: Recunoaste doua-trei litere, enumera zilele saptamanii, compara din memorie doua obiecte, recunoaste silabele omise din cuvant, stabileste asemanari si deosebiri intre obiecte (portocala-lamaie), vocabularul depaseste 3.500 cuvinte, dialogheaza fluent, inventeaza intamplari.

â–  Motivatie, afectivitate, vointa: Efectueaza sarcini fara recompensa imediata, amana recompense, aspira la a fi cel mai bun in joc si la sarcini educationale, apar crizele de prestigiu, isi stapaneste impulsivitatea, comunica mai usor cu adultii, cunoaste reguli complexe de comportament.

La intrarea la scoala
â–  Dezvoltare fizica: 116-127 cm; medie 20-26 kg

Motricitate, deprinderi: Executa miscari complexe (gimnastica, sarituri, alergari, mers pe bicicleta), perfectioneaza scrisul si tehnicile de desen cu detalii.

â–  Senzorialitate: Executa cu usurinta miscari complexe in schema corporala (dansuri) si desfasoara actiuni independente in spatii mai largi.

â–  Intelect: Cunoaste data, adresa, uneori, numare de telefon, recunoaste literele, cifrele pana la 20, precizeaza asemanari si deosebiri intre obiecte, opereaza cu simboluri matematice, intuieste posibilul/imposibilul, are spirit critic in gandire (indoiala fata de exagerarile din povesti).

â–  Motivatie, afectivitate, vointa: Trebuinta de performanta si apreciere, interes pentru lectura si desen, participa cu placere la jocuri de competitie, apare motivatia scolara (dorinta de succes, teama de esec), incepe sa fie constient de calitatile sale, scade egoismul, se conformeaza normelor, regulilor, sanctioneaza greselile altora, si se supune sanctiunilor.

O alta etapa

In Programa pentru invatamantul prescolar (Curriculum national) sunt mentionate achizitiile minime pentru fiecare nivel de varsta pe care copilul trebuie sa le aiba in urma parcurgerii acelui nivel de invatamant (grupa mica, mijlocie, mare, mare-pregatitoare pentru scoala). A sari peste etapa respectiva inseamna a ingreuna copilului accesul la interiorizarea sistematica, logica a acelor informatii, a-l obliga sa faca un efort de intelegere si invatare, care aduce cu el si un usor regres, sau oprirea temporara a dezvoltarii anumitor procese psihice.

Am auzit multe mamici spunand: „Are trei ani, dar l-au bagat la grupa mare, ca merge. Nu merge, in primul rand pentru ca ambele praguri de varsta sunt dezavantajate. Ganditi-va numai la capacitatea de concentrare a atentiei, care pentru un copil de trei ani este de maximum 5-10 minute, in timp ce la grupa mare se ajunge la 30 minute, iar la sapte ani, pana la 40-45 minute…

La grupa mare, procesul instructiv-educativ porneste de la premisa existentei anumitor informatii, existentei unui anumit nivel de dezvoltare psihica, a unor abilitati, care sub aceasta varsta nu au avut timp sa se dezvolte. Si de aici apar mirarile – copilul meu nu este dezvoltat ca ceilalti, stie mai multe decat cei de varsta lui, sau mai putine, nu detine toate achizitiile conform varstei, anumite paliere din dezvoltarea lui sunt in suferinta (afectivitate, personalitate, motivatie etc.).

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3


URMĂREŞTE CEL MAI NOU VIDEO
Recomandari
Redactia.ro
RTV
Proiecte speciale
Unica.ro
Trending news
Mai multe din Copilul tau