Semnele predispozitiei spre dislexie

Semne observabile in perceptia vizuala:

  • subdezvoltarea, tulburarea perceptiei vizuale fond-figura (observa sau recunoaste greu persoane cunoscute pe strada sau in multime; observa cu greu o particularitate a unui obiect, are dificultati in distingerea unui fragment dintr-o imagine)
  • subdezvoltarea sau tulburarea capacitatii de diferentiere vizuala (nu observa diferenta dintre doua obiecte, confunda figurile asemanatoare ca forma, recunoaste greu schimbarile de mimica)
  • dezvoltarea slaba a coordonarii ochi-mana

Semne observabile la nivelul miscarilor:

  • tulburari in dezvoltarea miscarilor (a inceput sa mearga tarziu in comparatie cu alti copii, miscarile au fost mult timo nesigure, necoordonate)
     
  • intarziere in dezvoltarea miscarilor ample (miscarile sunt neorganizate, nu sunt armonice, se impiedica usor, cade repede
     
  • simtul echilibrului (nu poate sa stea sau sa sara intr-un picior, invata foarte greu sau deloc mersul pe bicicleta, pe role sau pe schiuri)
     
  • dexteritate redusa in coordonarea mainilor (miscarile mainilor sunt neccoronate, nu stie sa lucreze cu plastilina, sa decupeze, urmareste greu liniile cu creionul, tine creionul incorect, cu mana incordata, nu ii place sa deseneze, sa coloreze, iar in cazul in care o face depaseste chenarul; solicita ajutor la mancat si imbracat; nu poate sa-si miste degetele separat)

Semne observabile in orietarea spatiala:

  • dominanta de lateralitate nedezvoltata sau incrucisata (nu se stie clar daca este dreptaci sau stangaci). Exista un numar mare de stangaci printre dislexici. Insa stangacia in sine nu este un semn al dislexiei. O problema mai grava este in cazul lateralitatii incrucisate, adica atunci cand nu sunt dominante ochiul, urechea, mana, piciorul de pe acceasi parte a corpului.
     
  • tulburare a orientarii in spatiu (are greutati in orientare, simt al directiei slab, este nesigur sau se rataceste pe drumuri cunoscute, pe culoarele gradinitei de exemplu, isi pierde deseori obiectele personale, uita unde a pus lucruri, confunda dreapta cu stanga)

Semne observabile la orientarea in timp:

  • tulburari ale orientarii in timp (intarzie deseori, nu stie sa-si planifice timpul, lasa sarcini neterminate sau amana terminarea lor)

Semne observabile in ceea ce priveste atentia:

  • este neatent, nu se poate concentra pentru periode indelungate de timp, atentia ii este distrasa usor de alte zgomote, oboseste usor

Semne in ceea ce priveste memoria:

Tulburari ale memoriei auditive:

  • are o memorie slaba a textelor (nu invata poezii cu placere, nu retine cu usurinta texte)
  • isi aminteste cu greu nume de persoane, de locuri
  • uita repede ce i se spune, trebuind sa i se reaminteasca des
  • are nevoie de repetari nenumarate pentru a retine cuvintele unei limbi straine

Tulburari ale memoriei vizuale:

  • invata greu literele, iar atunci cand le invata, le uita repede, retine forme si figuri dupa multiple repetitii si le uita repede

Semne observabile in seriere:

  • are probleme in perceptia concomitentei, in reproducerea unui sir de litere sau de miscari
  • are probleme la povestire, schimba ordinea intamplarilor
  • nu poate planifica si urmari ordinea activitatilor sale
  • isi imbraca hainele in ordinea gresita
  • deoarece nu poate prevedea urmarile comportamentului sau, „tot timpul i se intampla ceva”, se loveste, se accidenteaza, isi supara colegii
  • retine greu ordinea zilelor saptamanii, a lunilor anului, se incurca daca primeste mai multe instrictiuni deodata

Semne observabile in comportament:

  • se acomodeaza greu cu gradinita, cu respectarea regulilor si a programului. Educatoarea se plange des de comportamentul lui
  • evita diferite jocuri sau activitati in care, din cauza slabelor capacitati, poate suferi esecuri
  • nu participa activ si cu placere la anumite activitati la gradinita
  • deseori se poarta de parca n-ar intelege ce se intampla in jurul lui, desi este un copil inteligent
  • este greu de motivat pentru a realiza diverse sarcini si rareori poate duce la bun sfarsit o activitate fara sa fie supravegheat de un adult.
  • munca lui este superficiala si extrem de lenta
  • performantele sunt fluctuante , oboseste repede, este agitat, nerabdator, impulsiv

Existenta singulara a unora dintre simptome nu inseamna neaparat predispozitie spre dislexie, dar existenta unui numar mai mare sau gravitatea unora dintre aceste simptome merita acordarea unei atentii sporite.

Depistarea predispozitiei spre dislexie si terapia pentru aceasta intra in aria competentei logopezilor.

Sursa: „Eu citesc mai bine! Indrumator pentru tratarea tulburarilor lexico-grafice”, realizat cu sprijinul OMV si al Asociatiei Romane pentru Copii Dislexici
Foto: Shutterstock.

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2


URMĂREŞTE CEL MAI NOU VIDEO
Recomandari
Redactia.ro
RTV
Proiecte speciale
Unica.ro
Trending news
Mai multe din Psihologie