Amintirile nu vin in minte cand vrem noi, ci cand avem, probabil, nevoie de ele. Utile pentru psihologi atunci cand omul este incercat emotional sunt amintirile din primii opt ani de viata.
Dintre parintii de astazi nu stiu cati se gandesc vreodata la prezent ca la o sursa de amintiri pentru copiii lor. Din pacate, cei mai multi dintre oameni nu traiesc in prezent, ci se proiecteaza mereu in viitor, autogenerand astfel o perpetua stare de frustrare.
Ca urmare, nu pot sa se gandeasca nici la prezentul lor, ce sa mai vorbim de prezentul impreuna cu copiii si de grija fata de acest prezent, care nu doar ca poate deveni, ci chiar devine o sursa de frustrare pentru copiii lor, deoarece din acest prezent absent se nasc amintirile copiilor (si nu numai), care amintiri vor deveni vector de solutii inadecvate de viata pentru adultii de maine.
Ce vor invata copiii din amintirile de maine cladite azi? Vor invata ca nu se pot baza pe nimeni, ca e mai eficient sa nu ai incredere, ca nimic nu este ceea ce pare a fi, ca ziua de azi nu merita traita pentru ca nu esti bine azi, dar maine va fi mai bine…
Insa acest maine devine prea repede tot o zi de azi, in care tot ineficient functionezi, si la un moment dat se trezesc acesti oameni ca sunt anxiosi, ca depresia ii copleseste, ca prefera sa traiasca intr-un azi iluzoriu si fericit al drogurilor. Este prea deprimanta descrierea? Sper sa fiu eu cea pesimista. De ce este asa de important sa luam seama la ce amintiri construim azi copiilor?
Alegem dintre amintiri pe acelea care se incadreaza in stilul nostru de viata prezent si care sunt semnificative atunci.
Sa vedem ce incarcatura aduc amintirile pentru cateva dintre persoanele care au acceptat sa aplice aceasta tehnica proiectiva de analiza psihologica.
„Imi amintesc ca odata stateam in spatele blocului si ma jucam cu niste cutii. Era extrem de placut sa le asez in ordine – o amintire banala, de data asta poate comuna multora dintre noi, dar pe care nici macar nu ne-o amintim. Este semnificativa insa pentru persoana care a povestit-o si care, si astazi, deranjeaza pe ceilalti prin tendinta de a ordona excesiv lucrurile acasa si la birou, avand un comportament compulsiv.
„Eram la gradinita. Educatoarea m-a pedepsit pentru ceva, inchizandu-ma in camera cu materiale de langa clasa, care era intunecoasa. Cred ca m-a uitat acolo, am stat mult – asa mi se parea; asa ca, atunci cand mi s-a facut foame, am mancat pachetul ei cu mancare. Dupa un timp, aveam nevoie la toaleta. Eram disperat, nu stiam ce sa fac.
Asa ca am incercat usa, care era deschisa, nu era nimeni in clasa, asa ca am fugit acasa. Pe drum, am scapat pe mine si ma gandeam ca atunci cand o sa ajung acasa mama o sa fie suparata pe educatoare pentru ca din cauza ei s-au intamplat toate acestea. Pe drum, au aparut niste baieti care mi-au cerut bani. Nu aveam, asa ca ei m-au tras de tricou si au zis ca ma bat. Mi-am continuat drumul spre casa. Nu-mi amintesc ce s-a mai intamplat cand am ajuns.
O amintire foarte complexa, persoana care povesteste face lucruri impotriva regulilor, dar nu isi asuma responsabilitatea pentru ele. Educatoarea este de vina pentru tot ce s-a intamplat.
Este chiar posibil sa fie vorba de tendinte paranoide. Daca ceilalti nu il respecta, inseamna ca ei nu sunt corecti, ei sunt culpabili. Copilul care traieste experienta de mai sus este adultul care se va comporta mai tarziu in aceeasi maniera in viata de familie, in societate. Lumea masculina este descrisa ca fiind ostila si amenintatoare.
In amintirile copiilor si adultilor se regasesc anumite teme comune, care vorbesc despre un stil de viata ales de individ, ca urmare a experientelor din viata sa si a selectiei facute pentru a retine numai unele dintre ele.
Amintirile unui getter (cel care obtine) vor fi dintre cele in care el manipuleaza viata si pe ceilalti folosindu-se de orice – sarm, timiditate, enervare, intimidare – pentru a-i pune pe ceilalti in serviciul sau.
Un controller (cel care fie vrea sa controleze totul, fie se teme sa nu fie controlat de viata) isi va aminti scene in care ii displaceau surprizele, sentimentele erau ascunse, in care se evidentiaza aspecte ca ordinea, corectitudinea, pedanteria.
Victima, cel care se autovictimizeaza, va evidentia amintiri in care sunt tot felul de situatii in care se regaseste resemnarea, auto-compatimirea, tendinta de a se accidenta, in care el primeste mila si simpatia altora.
Page: 1 2