Animalele de companie: ii luam unul sau nu?

Pe la patru-cinci ani (chiar mai devreme), toti copiii isi doresc un animal. Cei mai multi ar vrea, de fapt, un fratior, dar isi reorienteaza optiunea spre ceva mai putin concurential.

Parintii se grabesc sa raspunda la (e-adevarat, insistenta) cerere, fara sa se gandeasca prea mult. Are cu adevarat nevoie un copil de compania unui animal? Sau e doar un alt fel de a atrage atentia parintelui ca se plictiseste, ca ii lipseste afectiunea?

Uneori, un animal face adevarate minuni pentru dezvoltarea psiho-emotionala a copiilor. Alteori, le pune in pericol sanatatea si chiar viata. Si sunt si cazuri in care animalele pot fi chiar un… medicament. Sa detaliem.

Studiile privind importanta animalelor in viata copiilor nu sunt tocmai recente. Dar in ultimii ani, din ce in ce mai multi psihologi insista asupra efectelor pozitive pe care un prieten cu blana sau pene le are asupra unui copil.

Doctorul Nienke Endenburg, un psiholog german care si-a petrecut mai multi ani studiind efectele pe care animalele de companie il au asupra celor mici, a tinut sub observatie nu mai putin de 600 de copii. Dintre acestia, unii proveneau din familii „normale, altii aveau serioase probleme emotionale, din cauza divortului parintilor sau a disparitiei unuia dintre ei, sau sufereau ei insisi de afectiuni grave.

Endenburg a observat ca nu detinerea unui animal de companie in sine este importanta, ci implicarea copilului in ingrijirea acestuia, iar efectele la nivelul dezvoltarii copilului sunt spectaculoase. La The London School din Hampshire, animalele sunt chiar parte din procesul de invatamant.

Fara gluma: scoala-internat are clase speciale pentru copii autisti, cu dificultati in a invata sau care manifesta comportamente antisociale, iar elevii au prevazute in programa ore de ingrijre a magarilor, poneilor, porcilor, oilor si cainilor, care vietuiesc intr-un parc ce se intinde pe 10 acri.

La o scoala „normala din Viena, cainii sunt nu numai tolerati in clasa, dar sunt chiar invitati de catre profesori. Specialisti in analiza comportamentului au observat ca elevii sunt mult mai atenti la profesori, mult mai concentrati si au, in general, un comportament mai putin agresiv unul fata de celalalt in prezenta unui caine.

Alte studii au aratat ca relatia dintre copii si animale este speciala, unica si nu e, asa cum s-a crezut multa vreme, un substitut pentru relatii cu alti oameni (membri ai familiei, prieteni etc.).

Pe de alta parte, exista insa retinerea unor specialisti ca prezenta unui animal in viata unui copil aduce, pe langa numeroase beneficii, si mari dezavantaje: copiii care cresc in preajma unui caine sau cu o pisica tind sa fie mai izolati, iar din punct de vedere al sanatatii, aceasta prietenie nu e tocmai potrivita.


Page: 1 2 3

Mai multe articole