Invata sa-i intelegi
Exista o legatura directa intre ceea ce simt copiii si felul in care se comporta: atunci cand ceea ce simt e corect, se poarta corect. Deci ii poti ajuta sa se comporte corespunzator, acceptandu-le sentimentele!
Nu le nega sentimentele. Atunci cand sentimentele copilului sunt negate, acesta se poate descuraja repede.
Tradu sentimentele in cuvinte. Daca sentimentele negative ale copilului sunt identificate si acceptate, acesta se simte incurajat sa continue sa-si dea silinta.
Nu critica si nu da sfaturi. Desi parintele sau profesorul este bine intentionat, atunci cand elevul e bombardat cu critici si sfaturi, nu ii este deloc usor sa se gandeasca la problema lui sau sa isi asume responsabilitatea pentru ceea ce a facut.
Accepta sentimentele printr-un cuvant sau sunet. Reactionand la supararea unui copil cu o atitudine grijulie, punctata de incuviintari din cap sau de „mormaieli ce vadesc intelegere, ii lasam libertatea de a se concentra asupra problemei lui si de a o rezolva, poate, singur.
Cum ii faci sa coopereze
Cuvantul „cooperare inseamna „a lucra impreuna pentru un scop comun; totusi, unii dintre copii se comporta de parca scopul lor e sa scape cat mai repede de sarcinile primite de la parinti sau profesori.
Din cauza faptului ca multi dintre copii sunt neglijati de parinti, profesorii trebuie sa-i ajute in gestionarea capacitatilor lor de a invata si sa dezvaluie o parte din bagajul emotional cu care vin la scoala.
De aceea rolul profesorilor trebuie sa se schimbe, astfel incat sa includa multe din atributiile specifice unui parinte.
Descrie problema. Copiii sunt mai dispusi sa se poarte responsabil atunci cand profesorii sau parintii descriu problema, in loc sa ii acuze sau sa dea ordine.
Informeaza-i cu calm. Atunci cand profesorii dau informatii fara sa insulte, e mult mai probabil ca elevii sa-si schimbe comportamentul in bine.
Ofera o varianta. Amenintarile si ordinele ii pot face pe copii sa se simta neajutorati sau indaratnici. Variantele propuse le ofera posibilitatea de a alege.
Exprima-te printr-un cuvant sau un gest. Copiilor nu le place sa li se faca morala sau sa asculte lungi explicatii. Un singur cuvant sau gest ii incurajeaza sa se gandeasca la problema si sa isi dea seama ce trebuie facut.
Scrie-le un mesaj. Adesea, copiii nu au urechi pentru vorbele adultilor, ei reactionand mai bine la un mesaj scris.
Parteneriatul parinte-profesor
Parintii si profesorii trebuie sa formeze o echipa, sa se implicare deopotriva in dezvoltarea copiilor. Atat parintii cat si profesorii au nevoie de apreciere, informatii si intelegere unii din partea celorlalti.
Si unora, si celorlalti trebuie sa li se recunoasca eforturile, sa lucreze impreuna, sa se sprijine reciproc si sa caute ce e mai bun in fiecare.
In cadrul sedintei cu parintii:
- in loc sa incepeti cu ceva rau, descrieti un comportament bun sau o activitate reusita;
- in loc sa subliniati ce n-a facut copilul, descrieti ce trebuie sa faca;
- in loc sa faceti presupuneri nefondate, impartasiti informatii pertinente;
- in loc sa va dati unul altuia sfaturi, descrieti ce metode au functionat acasa sau la scoala;
- in loc sa va dati batuti in privinta copilului, elaborati un plan impreuna;
- in loc sa incheiati sedinta pe un ton negativ, incheiati cu un enunt pozitiv, care sa-i poata fi repetat copilului;
- in loc sa uitati ca aveati ceva de spus dupa sedinta, faceti-va din timp un plan de discutie.
Page: 1 2