Generații întregi au crescut alături de personajele Disney și a venit rândul copiilor nostri să fie fermecați de Mickey și Minnie sau, mai nou, de prințesa Sofia I și de doctorița Plușica. Ce se ascunde în spatele desenelor animate? Cum se naște un serial Disney și câtă lume lucrează pentru ca personajele și poveștile să fie nu numai amuzante, ci să transmită valori și mesaje pozitive celor mici? Am aflat câte ceva din culisele desenelor animate Disney de la NANCY KANTER,
În spatele fiecărui produs Disney, se află multă muncă de cercetare – bănuim. Câți oameni sunt implicați în realizarea unui serial (zeci, sute) și cât durează procesul?
Procesul incepe cu ideea unui scriitor, producator sau regizor. Daca ne place aceasta idee, toata echipa incepe sa o dezvolte. Aducem scenaristi, designeri de personaje, consultant in educatie, care ne va ajuta sa dezvoltam mesajul-cheie educational al serialului, iar apoi cream un episod pilot pe care il putem lansa, il putem arata copiilor si parintilor. Apoi ne cream o viziune asupra unui posibil serial, ne gandim daca putem continua cu episoade, iar cand alegem sa cream un serial, atunci sunt implicate sute de persoane (pentru scenariu, regie, muzica, voce). Asadar, realizarea unui serial implica intre 70 si 150 de oameni care lucreaza pentru el. Exista o echipa de scenaristi, de regula 4 sau 6, 2-3 regizori, 1-2 producatori, distributie, compozitori care compun muzica, iar intregul proces poate dura chiar si un an sau doi. De regula, dureaza cam 18 luni sa producem episoade si sa le putem difuza.
Cum veniți cu ideea unui nou serial de la bun început? Există, ca în modă, un trend al desenelor animate?
Nu ne concentram atat de mult asupra unui trend. De multe ori, pur si simplu ne vine o idee, iar daca toata lumea o place, atunci ne punem de acord sa realizam serialul, sa punem ideea in aplicare. Spre exemplu, eu si echipa mea am fost incantati sa facem un serial despre o fetita care este printesa, sa ne gandim cum ar fi o zi in prejma lui Mickey Mouse etc. Facem un brainstorming creative in randul echipei mele cu ideile venite de la scenaristi, producatori sau regizori, sa vedem daca aceste idei sunt de genul acelora pe care ni le dorim.
Da, avem o echipa de specialisti care au studiat la facultati diferite, oameni din afara SUA, oameni cu expertiza in Marea Britanie, Europa, Asia, asa ca ne dorim foarte mult sa ne conectam la viata culturala a respectivei regiuni, sa stim daca este ceva inadecvat pentru tarile din Africa sau Asia sau America Latina. Vrem sa stim aceste lucruri, asa ca discutam tot timpul cu acesti oameni din echipa. Sunt multe lucruri pe care trebuie sa luam in considerare cand dezvoltam un serial. Am aflat ca atunci cand un serial se bucura de succes inyr-o tara, se va bucura de succes si in restul lumii.. Stim ca sunt anumite diferente regionale si culturale, unele piete prefera lucruri evidente, altele prefera lucruri care nu ies atat de mult in evidenta. Cred ca stilul nostru in care am creat povesti integrand si partea educationala a functionat in toata lumea si nu trebuie sa facem schimbari majore sau ajustari pentru fiecare piata in parte.
Sunt fimele și serialele de animație ‘unisex’ sau sunt concepute separat, unele special pentru fete, iar altele special pentru băieți? Si, dacă sunt diferite, care sunt cele mai vzionate la nivel mondial, cele pentru fete sau cele pentru băieți?
Cred ca noi suntem foarte norocosi, pentru ca audienta Disney Junior este formata in mod egal din fete si baieti. Si chiar si seriale precum Sofia Intai’ sau Doctorita Plusica’, despre care s-ar putea crede ca sunt adresate mai mult fetelor, pentru ca un baiat nu s-ar uita la o fetita care este doctor sau la una care este printesa, am descoperit ca au ca audienta si fete si baieti. Sofia Intai’ este, intr-adevar, un serial conceput mai mult pentru fete, dar la care se uita si foarte multi baieti, deoarece Sofia este un personaj interesant, la fel ca povestea si aventurile ei, iar baietii nu o vad ca pe o printesa, ci mai mult ca pe o fetita amuzanta si energica. Asadar, nu planuim ca un serial sa fie mai mult pentru fete sau pentru baieti, speram sa avem o audienta de ambele genuri. In ceea ce priveste produsul, acesta va fi mai bine vandut daca serialul este unul de succes, iar noi stim ca se va vinde mai bine fetelor decat baietilor, dar din perspectiva televiziunii, lucram sa ne asiguram ca in serial este ceva atat pentru fete, cat si pentru baieti.
Cum apreciați, personal, succesul unui serial, dincolo de numărul de privitori?
Acum, datorita social media, poti afla pareri de la mii de privitori imediat. Avem pagina de Facebook, Twitter, pentru adulti, nu pentru copii, evident, dar poti vedea daca un anumit serial este indragit. Social media este un bun indicator pentru a vedea acest lucru, poti vedea foarte repede daca sunt incantati de serial sau nu. Noi suntem norocosi, caci cea mai mare parte a privitorilor nostri sunt fericiti, asa ca, pe langa rating, este bine sa avem detalii despre ce mai exact le place, ce urmaresc si care sunt parerile copiilor lor, pentru ca, de multe ori, in social media privitorii scriu nu doar povestile lor, ci si pe cele ale copiilor. Primim, asadar, mai multe detalii decat niste cifre din rating.
Care este, în opinia dumneavoastră, cel mai important ingredient pentru ca un produs să fie de succes: intriga, personajele, designul grafic, publicitatea, campania de marketing?
Personajele sunt cele mai importante, cred eu. Trebuie sa existe un personaj amuzant, interesant si indeajuns de inteligent incat copiii sa se indragosteasca de el, sa nu-i plictiseasca si sa-si doreasca sa-l vada, sa se joace cu el, sa il aiba in lumea lor ca prieten. Daca nu ai o conexiune cu personajul, nu iti va placea serialul.
Care a fost personajul dumneavoastră Disney favorit atunci când erați mică și de ce?
Imi placea Ratusca Daisy pentru ca avea o atitudine de sef, iar mie oamenii imi spuneau ca am aceeasi atitudine, asa ca o plac.
Și o ultimă întrebare: știm că cei mici ar sta în fata televizorului zile întregi, dacă nu ar fi părintii lor. Cât timp credeți ca este în regulă pentru un copil să se uite la televizor, pe zi, chiar și la un program bun pentru ei?
Mi se pune intrebarea aceasta tot timpul si o sa va ofer cel mai sincer raspuns. Este o decizie pe care o iei ca parinte, este o parte a responsabilitatile tale sa spui cat trebuie sa se uite la televizor si, probabil, decizia se schimba de la o zi la alta in functie de agenda ta. Sunt zile in care ai putea spune ca este in regula sa se uite la televizor pentru ca este o zi ploioasa, copilul tau nu se simte bine sau ai multe lucruri de facut, iar in alta zi ai putea spune ca nu are voie sa se uite la televizor, ca veti merge afara si va veti juca. Asta fac parintii in ziua de azi, ei pot spune care sunt deciziile corecte pentru familia si copilul lor.
Mulțumim frumos pentru răspunsuri!