0-3 ani: repere esențiale de dezvoltare a copilului

La naștere, bebelușul seamănă foarte puțin cu un om adult. În afară de faptul că este mic și arată diferit, el nu poate să aibă grijă de sine, nu poate să meargă sau să vorbească și, în mod cert, nu poate să-ți urmeze ordinele.

Deși la naștere este mic și neajutorat, are capacitatea de a dobândi toate abilitățile unui adult. Cum face asta depinde de dezvoltarea corpului și a creierului până când sunt destul de mature. Sigur, exercițiul poate ajuta, dar numai după ce maturitatea de bază a fost atinsă.

Așadar, când vine vorba de dezvoltare, toți copiii sănătoși se aseamănă prin aceea că urmează un tipar și o ordine caracteristice în dobândirea de noi abilități. Dar pentru că toți copiii sunt diferiți, există un interval de vârstă normal pentru dezvoltarea capacității de a dobândi fiecare nouă abilitate.

În plus, există mici variații în ordinea evenimentelor: de exemplu, unii copii sar peste o abilitate, cum ar fi rostogolirea sau mersul de-a bușilea, direct la unele mai dificile. (Desigur, toți copiii vor învăța până la urmă să se rostogolească și să meargă de-a bușilea).

Mai jos găsești ordinea obișnuită de dobândire a noilor abilități și vârstele la care acestea apar. Pe lângă vârsta medie, este foarte important să fii atentă la intervalul de vârstă normal pentru fiecare abilitate. Copilul tău poate dobândi o abilitate la vârsta medie, mai devreme sau mai târziu. Atâta timp cât se încadrează în intervalul de vârstă normal, este în regulă. Reține că medicul nu va evalua dezvoltarea copilului pe baza unei singure abilități. Dacă este în urmă la una singură (de exemplu, la bătutul din palme), dar complet normal în ce privește alte abilități associate, nu prea ai de ce să-ți faci griji.

 

0-3 luni

  • poate să ridice capul când este ținut pe umăr
  • își mișcă brațele și picioarele
  • urmărește obiecte și își focalizează privirea din ce în ce mai bine
  • vocalizează (gângurește)
  • zâmbește spontan și ca răspuns
  • îi place să fie ținut în brațe și legănat

 

3-6 luni

  • se întoarce de pe burtă pe spate
  • își ridică genunchii
  • se întinde după obiecte
  • stă în fund sprijinit
  • se uită la obiectele pe care i le dai în mână
  • apucă cu amândouă mâinile
  • urmărește cu privirea un obiect în mișcare
  • gângurește/bolborosește
  • chicotește/chiuie
  • zâmbește ca răspuns
  • râde tare
  • scoate sunete expresive
  • recunoaște persoana care are grijă de el
  • anticipează masa când vede mâncarea

 

6-9 luni

  • se întoarce de pe spate pe burtă
  • când stă pe spate, poate să-și ridice capul
  • se cațără pe scări
  • învață să meargă de-a bușilea
  • începe să mănânce singur
  • se întinde după o jucărie scăpată pe jos
  • este curios și bagă totul în gură
  • reacționează când își aude numele
  • rostește silabe singulare (da-da, ba-ba)
  • imită sunete
  • ar putea plânge la apropierea străinilor
  • ar putea plânge când părintele iese din cameră

 

9-12 luni

  • merge bine de-a bușilea
  • stă în picioare ținându-se de mobilă
  • învață să apuce cu degetul mare și arătătorul
  • pune și scoate obiecte în și din diferite recipiente
  • îl interesează ilustrațiile
  • aruncă intenționat obiecte
  • înțelege „nu
  • înțelege „mama sau „tata
  • știe ce înseamnă 1-3 cuvinte
  • participă la jocuri
  • se joacă cucu-bau și an-tan-te
  • face cu mâna „la revedere

Page: 1 2

Mai multe articole