Tulburarile de invatare

Tulburarea de invatare se refera la intarzierea in dezvoltarea sau dezvoltarea nepotrivita a citirii, a scrierii, a vorbirii sau a deprinderilor de calcul.

Conform datelor statistice , din numarul total de copii, 7-10% sufera de tulburari de invatare, iar procentul cazurilor grave este de 3-5%.

Formele tulburarilor de invatare:
Dislexia = tulburare de citire
Disgrafia = tulburare de scriere
Discalculia = tulburare de calcul

Unii specialisti considera ca tulburarea de invatare nu este o boala, ci o modalitate speciala de prelucrare a infomatiei, care se datoreaza dezvoltarii si functionarii diferite a sistemului nervos central.

Aceste tulburari nu se pot vindeca, adica un copil dislexic va deveni un adult dislexic.

Putem vorbi de tulburari de invatare atunci cand un copil are rezultate slabe la scoala decat ar permite capacitatea lui intelectuala si rezultatele nu sunt pe masura timpului pe care copilul il aloca invatarii.

Intalnim adesea cadrele didactice care se ocupa de copii cu tulburari cu probleme de invatare care spun ca ar fi in stare de mai mult, desi se straduieste’.

Copilul cu tulburari de invatare ramane ramane in urma colegilor la invatarea scrisului si a cititului, desi este un copil inteligent.

Acesta tulburare este independenta de nivelul de inteligenta, putand aparea la orice nivel, chiar si la unul superior.

Auzim uneori din partea dascalilor fraza e un copil inteligent, dar lenes, nu se straduieste indeajuns’. Aceasta fraza ar trebui sa ne puna putin pe ganduri. Oare copilul meu are tulburari de invatare?

Dislexia
Diagnosticul de dislexie se stabileste atunci cand:

  • Precizia sau intelegerea citirii, masurate printr-un test standard, este sub nivelul normal pentru varsta, aptitudinile intelectuale (determinate printr-un test IQ) si scolarizarea copilului.
  • Perturbarea mentionata mai sus interfereaza semnificativ cu performanta scolara sau cu activitatile cotidiene ce necesita aptitudini lexice.

Expertii definesc dislexia ca fiind o dizarmonie intre asteptarile noastre indreptatite fata de copil ( de exemplu capacitatile copilului), timpul alocat invatarii, exersarii si rezultatele obtinute.

In literatura de specialitate, discalculia are 2 forme:

  • dobandita. Inseamna o functionare specifica a creierului ca unrmare a unor traume minore cunoscute a sistemului nervos
  • de dezvoltare. Este caracterizata de o particularitate mostenita a functiilor cognitive, in cazul ei neexistand modificari neurologice, persoana nascandu-se cu modificari mici, nedefinite ale sistemului nervos.

Disgrafia
Este caracterizata ca fiind acea tulburare care:

  • se manifesta prin tulburarea caracteristicilor grafomotorii (litere ilizibile, viteza scrierii, asezarea in spatiu, utilizarea literelor mari)
  • se manifesta prin tublburarea caracteristicilor fonologice ale limbii (gramatica, alcatuirea de propozitii, scriere corecta)
  • se manifesta prin existenta simultana a simptomelor de mai sus.

Discalculia
In cazul discalculiei, deprinderea de calcul ramane mult in urma asteptarilor, luand in considerare perioada de scolarizare si nivelul de intelgenta al copilului.

Aceasta tulburare este o piedica in calea realizarilor scolare sau a efectuarii sarcinilor zilnice care necesita calcule matematice.

Sursa: Eu citesc mai bine!, Indrumator pentru tratarea tulburarilor lexico-grafice’, realizat cu sprijinul OMV si al Asociatiei Romane pentru Copii Dislexici.
Foto: Dreamstime.

Mai multe articole