Momentul dezvoltarii talentelor

79818620 - little boy painting

Limbi straine, balet, pian, primele ore pe bicicleta, primele notiuni de arte plastice… Cursuri diverse pot fi introduse, de acum, in program. Un singur amendament: nu toate deodata!

Iti stapanette acum toate mit­carile ti iti controleaza corpul: e la varsta potrivita pentru primele ore de germana, primele forme de sport (gimnastica, role, bicicleta, alergatul mingii) sau pentru primele lectii de pian. Dar e inca mic pentru efort susti­nut ti nici nu se poate concentra mai mult timp.

Ei bine, ce alegi totuti din toata aceasta gama de activitati ti, pentru ca e inca mic, cum faci sa nu il epuizezi pe copil incarcandu-i programul cu prea multe obligatii? Mai ales daca deja merge la gradinita, iar daca aceasta nu e prea aproape de casa, ramane cam putin timp liber – oare me­rita sa se mai apuce, in plus, de un curs?

In principiu, doua activitati – una care sa ii ajute dezvoltarea fizica ti o alta care sa-i cultive un ta­lent anume – sunt suficiente ti ar fi bine daca le-ai face loc amandurora in program.

Chiar daca un parinte viseaza despre copilul sau ca il va face un talentat fotbalist sau o gratioasa balerina (ti, prin urmare, nu are de ce sa il dea la doua cursuri, cand unul singur imbina ambele calitati), e bine ca cel mic sa aiba totuti doua alternative.

Una dintre activitati poate fi mai degraba recreativa (ore de pictura, de pilda), in timp ce cealalta ii pune la contributie mintea sau…. mutchii.

Lasa-l pe copilul tau sa iti arate interesul pentru un domeniu anume. Daca alegi tu pentru el, urma­rette-i reac­tiile: este posibil ca ceva sa-i displaca profund.

Alegerea activitatilor o vei face, probabil, macar la inceput, in functie de preferintele tale – pare destul de greu sa iti dai seama la ce anume este talentat copilul tau, nu-i ata? Ei bine, conform celor mai recente studii in domeniul neurologic, pana la varsta de 5 ani suntem potential capabili de absolut orice, inclusiv de lucruri despre care se crede ca au nevoie de talent nativ.

Ceea ce face dife­renta intre un copil „talentat ti unul lipsit de ta­lent este de fapt interesul pe care copilul il are pentru un anu­mit domeniu. Indiferent ce ai alege pentru el, copilul va putea face acea activitate ti, cu cat incepe mai devreme, cu atat are mai multe tanse sa ajunga profesionist in acel domeniu.

Insa putine lucruri ii vor crea acea fascinatie care l-ar face sa petreaca doua ore incontinuu in acelati mod. De aceea, daca observi ca dupa un timp o anumita activitate devine rutina, pe care cel mic nu o atteapta cu placere, schimba cursul… ti incurajeaza-l sa faca altceva.

Cel mai bine ar fi sa urmaretti un timp care sunt lucrurile cu care petrece singur, fara a fi obligat, cel mai mult timp.

Specializarea intr-un anumit sport nu e indicata inainte de ado­lescenta. Cu exceptia gimnasticii, care incepe la 6-7 ani.

Activitati noi, jocuri de logica
Dimineata e ocupata cu gradinita, iar patru dupa amieze pe sap­tama­na sunt alocate cursurilor ti sportului (nu uita ca activitatea fizica ajuta la oxigenarea creierului ti, deci, la invatarea mai utoara; mitcarea este esentiala), raman inca o dupa-amiaza ti un weekend.

Acest timp are nevoie de „program liber doar la figurat, caci ti pe el trebuie sa-l planifici ti sa-l umpli cu activitati: de pilda, jocuri de logica, in care copilul sa petreaca timp impreuna cu tine (de exemplu, invatatul literelor sau al numelor u­nor animale exotice, al cifrelor sau al ceasului).

Activitatile de sambata ti duminica cuprind musai ietiri in natura (timp in care are ocazia sa faca din nou mitcare, cu rolele, cu bicicleta etc.).

Text: Alina Miron; Foto: 123rf.com

Mai multe articole