Simptomele dislexiei pot fi observate inca din perioada prescolara in vorbire, miscare, orientarea in spatiu, atentie, perceptie sau memorie.
Aceste capacitati nu se dezvolta spontan la unii copii, ei avand nevoie de o abordare individuala si de terapie.
O predispozitie spre dislexie pot avea si copii in familia carora exista persoane dislexice.
Vom prezenta mai jos simptomele predispozitiei spre dixlexie, insa retineti ca existenta acestor simptome nu inseamna neaparat ca acel copil va fi cu siguranta dislexic. Aceste simptome sunt semne prevestitoare, care ne atentioneaza ca exista riscul de aparitie a dislexiei.
Simptomele predispozitiei spre dislexie la prescolari (5-6 ani):
Existenta unor factori de risc:
- Mostenirea genetica – daca si alti membri ai familiei au avut probleme de citire, de scriere corecta, de matematica sau in invatarea limbilor straine.
- Unele leziuni ale sistemului nervos – se poate presupune existenta unor leziuni minore, cauzate de: probleme din timpul sarcinii, nasterea prematura, complicatii la nastere, leziuni din perioada copilariei mici, boli insotite de febra ridicata.
- Obligarea copilului stangaci sa foloseasca mana dreapta
- Mediu de viata sarac in stimuli
- Familie bilingva
Semne ce pot fi observate in vorbire:
Intarziere in dezvoltarea vorbirii
- A inceput sa vorbeasca mai tarziu decat alti copii
- Dezvoltarea limbajului la 3 ani prezinta intarziere semnificativa comparativ cu performantele in vorbire ale copiilor de aceesi varsta.
Cand incepe in sfarsit sa vorbeasca si are o predispozitie spre dislexie, apar urmatoarele simptome:
- dezvoltarea greoaie a vorbirii (a vocabularului si a capacitatii de exprimare)
- dislalie prelungita, torsiunea cuvintelor (are probleme de articulare a sunetelor, nu emite corect sunetele, nu pronunta unele parti ale cuvintelor, omite sau inverseaza silabe); dificultati in pronuntia unor cuvinte mai lungi; articularea este neclara, vorbirea este neaccentuata., nu poate imita corect miscari ale buzelor si desi face terapie cu un logoped, progresele sunt mici.
- vocabular sarac (nu intelege si nu utilizeaza cuvinte pe care in mod normal ar trebui sa le cunoasca la varsta lui, invata greu cuvinte noi)
- capacitate deficitara de exprimare (slaba capacitate de alcatuire a propozitiilor, nu vorbeste cu placere, isi exprima greu sentimentele si gandurile in cuvinte, atunci cand povesteste sare de la o idee la alta, vorbirea nu este cursiva, face multe pauze, confunda cuvintele asemanatoare)
- dificultati in gasirea cuvintelor (memorie slaba a cuvintelor, isi aminteste greu denumirea obiectelor, se intampla des sa nu-si aminteasca unele cuvinte in timp ce vorbeste)
- disgramatism (vorbeste incorect din punct de vedere gramatical)
- tulburarea perceptiei auditive si dificultati in perceptia vorbirii (desi rezultatul este negativ la testele de audiometrie, pune intrebari repetate, de parca n-ar auzi si n-ar intelege ce i se spune, deosebirea sunetelor ii creeaza probleme si este dificil sa invete poezii sau cantece dupa auz; deseori spune cuvinte fara sens, care se aseamana totusi din punct de vedere sonor unor cuvinte cu sens; repetarea unor cuvinte grele este inexacta)
- dificultate de intelegere a vorbirii (intelege gresit indicatiile verbale, nu intelege propozitia adresata, sarcina atribuita; nu asculta cu placere povesti, conformarea la regulile unui joc ii creeaza dificultati, deoarece nu le intelege)
- simt al ritmului si muzicalitate slaba (nu poate reda prin batai din palme sau in masa un ritm simplu, nu are simt pentru rima, nu poate desparti in silabe cuvinte simple)
Page: 1 2