1-2 ani: ce trebuie să știe un copil

Primul an este plin de evenimente în viața bebelușului – primul zâmbet, primele alimente solide, primii pași. Obișnuiți deja cu marile progrese pe care le face copilul mic, nici nu realizăm cât de multe învață și după prima aniversare. Între 1-2 ani, copilul capătă noi deprinderi, are noi abilități și le consolidează pe cele vechi, dacă este stimulat în acest sens și nu este lăsat în fața televizorului. Psihologul îți dă câteva repere despre ce trebuie să știe să facă un copil între 1-2 ani (dacă a fost învățat și dacă este lăsat să facă lucruri și nu facem noi totul în locul lui, fiindcă ‘el e mic’.

 

  • Să folosească independent lingura la masă, chiar dacă nu o duce plină la gură.
  • să țină biberonul sau cănuța cu o mână și să bea  singur
  • să poata imita adultul în gestul de a se spăla pe față
  • să știe la ce foloseste prosopul făcând gestul de ștergere
  • să stea pe oliță sau pe scaunul de toaletă pentru copii, timp de câteva minute, chiar dacă nu produce nr 1 sau 2 (citește și Învață-l să folosească olița)
  • să își pună o șapcă sau papuceii în picioare
  • să deschidă fermoare mari (până să le închidă mai durează, căci operațiunea cere mai multă coordonare)

În materie de limbaj, un copil de 1-2 ani trebuie:

  •  să spună măcar 4-5 cuvinte diferite
  • să găsească o modalitate de a comunica dorința de a primi ‘mai mult’ sau de a anunța că ceva s-a terminat ‘gata, nu mai e’.
  • să poată executa 2-3 comenzi verbale simple, să poată da sau arăta la cerere (când i se spune: „dă-mi' și „arată-mi' – obiecte pe care le vede zi de zi sau despre care i s-a vorbit des, desigur, nu vreo cheie franceză sau vreo bujie de la mașină)
  •  să arate cu degetul obiecte familiare sau imagini din cărticilele dinc are-i citești în timpul zilei sau de noapte bună, atunci când le numești (dacă i le-ai arătat în prealabil) ‘unde e vaca?’
  • să indice câteva din părțile corpului – gura, nasul, ochii și câteva persoane pe care le vede des – mama, tata, bunica, bunicul.
  • Dacă nu a fost stimulat și nu s-a vorbit cu el, iar copilul a fost lăsat în fața televizorului sau cu jucăriile lui, el va avea, cel mai probabil, întârzieri în limbaj.

Alte abilități:

  • imediat după prima anviersare se aventurează să facă câțiva pași singur, dar dacă are multe eșecuri (accidente, căzături) este posibil să renunțe o perioadă la explorări, pe care să le reia independent atunci când se simte mai sigur pe piciorușe.
  • un copil între 1-2 ani se cațără cu mare plăcere pe scări, fie ținut de mânuța adultului, fie sprijinindu-se de o balustradă și poate repeta operațiunea minute întregi.
  • dacă i-au fost lăsate la îndemână forme, cuburi mari din lemn sau plastic, va tinde să facă mici turnulețe, chiar dacă nu va avea întotdeauna îndemânarea necesară pentru a pune piesele una peste alta.

foto Shutterstock

 

Mai multe articole