Cum poate terapia comportamentală să sprijine copiii cu dificultăți de adaptare școlară

Dificultățile de adaptare școlară sunt o problemă destul de frecventă, cu care se confruntă copiii și adolescenții. Răceala și formalismul relațiilor, în contrast cu atmosfera caldă și permisivă din familie, o nouă școală sau un nou ciclu de învățământ, imposibilitatea de a dezvolta relații de prietenii, performanțele academice scăzute sau bullyingul sunt câteva dintre aspectele pe care le pot întâmpina elevii. 

Terapia comportamentală poate fi un ajutor de nădejde pentru depășirea acestor situații care destabilizează comportamentul celor mici, iar efectele ei benefice se răsfrâng asupra adultului de mai târziu. La cabinetul Aida Ivan Living Psychology, vei găsi ajutor specializat pentru copilul tău, în forma unor ședințe de psihoterapie, desfășurate la cabinet sau online.

Ce este și ce urmărește terapia comportamentală?

Psihoterapia comportamentală pornește de la principiul recompensei și încearcă să depisteze care sunt cauzele care duc la recompensarea neintenționată sau inconștientă a unor gânduri și comportamente negative ale copilului sau adolescentului. Scopul este destrămarea acestui mecanism și substituirea lui cu unul mai sănătos, bazat pe recompensarea gândurilor pozitive și pe schimbarea perspectivei asupra provocărilor existenței cotidiene. 

Terapia comportamentală poate fi aplicată la o gamă largă de simptome psihologice în rândul adolescenților și copiilor. Deși exercițiile din cadrul ședințelor pot varia substanțial de la o tulburare la alta, un punct comun este că psihoterapeuții îi încurajează pe cei mici să încerce comportamente noi, să-și recompenseze comportamentele dorite și să permită comportamentelor nedorite să dispară din viața lor. 

Acest tip de terapie presupune o analiză inițială temeinică, o evaluare a tulburărilor emoționale și de comportament, cu identificarea cauzelor și a mecanismelor de recompensare pe care copilului sau adolescentul le practică inconștient sau involuntar și care au dus la o frecvență a atitudinilor sau acțiunilor negative și la instalarea unei tulburări. 

Intervenția psihoterapeutului trebuie să se producă încă de la debutul manifestărilor, de la primele semne considerate „red flags’ pe care părinții le observă la copii. Astfel, dacă te întrebi cât costă o ședință de psihoterapie acum, trebuie să te gândești că eficiența ei este mult mai mare în copilărie și că, prin efectuarea psihoterapiei la vârstă fragedă, se scutesc multe ore de psihoterapie la vârsta adultă și multe neplăceri din viața unei persoane.

Ce trebuie să facă părinții copiilor care urmează terapie comportamentală?

Terapia comportamentală la Aida Ivan Living Psychology vizează atât aspectul ședințelor la cabinet sau online, care se desfășoară între psihoterapeut și copil sau adolescent, cât și însușirea de către părinți a unor comportamente recomandate astfel încât să-l susțină pe cel mic și să-l motiveze să-și asume și să-și însușească noi modele de comportament și atitudini pozitive. 

Formarea parentală comportamentală a fost dezvoltată pentru a-i învăța pe părinți cum să consolideze comportamentele dorite la copiii lor, să descurajeze comportamentele nedorite și să îmbunătățească interacțiunile părinte-copil. În această formă de terapie, părinții joacă un rol semnificativ în tratarea problemelor de comportament ale copiilor. În timpul ședințelor de terapie, părinții învață cum să observe cu atenție comportamentele celor mici acasă și cum să răsplătească comportamentele pozitive folosind laude, atenție pozitivă și recompense. De asemenea, ei sunt sfătuiți să utilizeze reguli, pauze și ignorarea pentru a descuraja comportamentele negative.

Terapia comportamentală aplicată asupra părinților și-a demonstrat eficiența în reducerea problemelor de comportament, în special pentru copiii cu ADHD.

Implicarea profesorilor în procesul de terapie comportamentală

Dacă tulburările de comportament sesizate de părinți și identificate prin analiza psihologului sunt legate de performanțele școlare scăzute, de incapacitatea de a relaționa în cadrul formal al școlii, cu anumite cadre didactice, la cursuri, în momente de evaluare a cunoștințelor sau cu colegii de clasă, se poate apela și la profesori. De regulă cabinetele de psihologie din școli implementează astfel de programe.

Managementul comportamental al clasei este un tip de terapie bazată pe dovezi, conceput pentru a sprijini comportamentele pozitive ale elevilor în clasă, prevenind în același timp comportamentele negative la cursuri și sporind implicarea academică a elevilor. În acest tip de terapie, profesorul copilului participă la administrarea tratamentului. Managementul comportamental la clasă și-a dovedit eficacitatea în tratamentul tulburării de deficit de atenție/hiperactivitate (ADHD).

Intervențiile comportamentale între colegi implică unul sau mai mulți colegi ai unui elev, care îl vor ajuta pe cel cu probleme comportamentale. Educatorul, învățătorul sau profesorul diriginte îi va instrui pe elevi să consolideze comportamentele pozitive și performanțele academice ale unuia dintre colegi, cu ajutorul unor strategii de sprijin social și academic. Acest tip de terapie este adesea utilizat în mediul școlar și s-a demonstrat că oferă multe beneficii pentru dezvoltarea academică, socială și interpersonală.

Terapia comportamentală oferă o abordare structurată și eficientă pentru a ajuta copiii să depășească dificultățile de adaptare școlară, abordând cauzele profunde ale comportamentelor negative și încurajând dezvoltarea unor atitudini și obiceiuri sănătoase. Pe lângă psihoterapeut, prin implicarea părinților și, în unele cazuri, a profesorilor, această formă de terapie construiește un sistem de sprijin complet, care facilitează o tranziție mai ușoară către integrarea socială și succesul academic. Efectele pozitive ale terapiei nu se opresc doar la rezolvarea problemelor actuale, ci contribuie la dezvoltarea unei baze solide pentru echilibrul emoțional și succesul viitor al copilului.

Mai multe articole