Despre tulburarile de limbaj

Dislalia este cea mai frecventa tulburare de vorbire, ce consta in abaterea de la pronuntia obisnuita, de la vorbirea standard a limbii respective.

Tulburarile de limbaj, in special dislaliile, sunt considerate „tolerabile” pana la varsta de 5 ani. Deoarece ele pot disparea de la sine, se pot corecta odata cu cresterea si maturizarea copilului.

Dar daca, dupa varsta de 5 ani, inca mai semnalam defecte de pronuntie, este bine sa ne adresam cat mai repede unui logoped. Dupa ce am verificat, desigur, auzul copilului si integritatea si normalitatea aparatului fonator al acestuia la ORL.

Cu cat se intarzie interventia de specialitate dupa aceasta varsta, cu atat recuperarea se va face mai greu. Ideal ar fi ca primele demersuri sa fie incepute inaintea varstei de 5 ani, chiar de la 3 ani.

In afara dislaliilor, la copilul mare mai pot fi descoperite si alte tulburari de limbaj ce necesita o interventie mai ampla – dilexia, disgrafia, discalculia.

Acestea constau in dificultatile copilului de a invata cititul respectiv scrisul, calculul matematic. In mod obisnuit, primele semne ale acestor tulburari de limbaj sunt identificate incepand cu clasa I, in conditiile in care copilul nu urmeaza gradinita sau in conditiile in care in gradinita (grupa pregatitoare) nu se acorda atentie suficienta invatarii grafismelor, literelor, cifrelor.

Nu orice mica intarziere sau dificultate de invatare a cititului sau scrisului in primele doua clase primare inseamna neaparat dislexie. Consulta specialistul!

Se manifesta in general ca o nedorita si inexplicabila dificultate de invatare in ceea ce priveste scrisul si cititul, la copiii normali cu inteligenta medie sau superioara, fara probleme de vaz sau auz, care traiesc intr-un mediu familial pozitiv si frecventeaza scoli bine organizate.

Deci tulburarea nu este mai bine explicata prin dificultati de ordin anatomo-fiziologic, deficit intelectual, dificultati familiale, insuficienta educationala. Diagnosticarea din timp si tratamentul au o mare importanta pentru a se evita consecintele negative inutile asupra personalitatii copiilor.

Ca si alte handicapuri de limbaj, si cele ale scris-cititului pot provoca o serie de tulburari de comportament cu tendinte de agravare odata cu cresterea copilului si cu constientizarea handicapului respectiv. Cu timpul, poate sa apara esecul scolar ce amplifica tulburarile de comportament.

La varsta de 5 ani, dislaliile sunt in proportie de 26% la fete si 34% la baieti, iar la opt ani, 15% la fete si 16% la baieti. (Sheridan)

Dislalia – ce ar trebui sa stim
In unele cazuri, dislalia se manifesta prin neputinta emiterii unor sunete sau a silabelor, ori omiterea lor; in altele, ele sunt inlocuite, substituite, inversate sau deformate. Se poate considera ca exista o dislalie simpla sau partiala cand apar deteriorari numai la nivelul anumitor sunete, si alta generala sau polimorfa, cand sunt alterate majoritatea sunetelor sau silabelor.

Consoanele sunt mai des afectate comparativ cu vocalele, iar dintre acestea, cele care apar mai tarziu in vorbirea copiilor si care necesita pentru emitere miscari de mai mare finete a aparatului fonoarticular (cum sunt r, s-z, s-j, c-g-t).

Text: Cristiana Haica, Foto: Dreamstime.
 


URMĂREŞTE CEL MAI NOU VIDEO
Recomandari
Redactia.ro
RTV
Proiecte speciale
Unica.ro
Trending news
Mai multe din Psihologie