Adoptia pas cu pas

Cererea de adoptie
Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului este locul unde fiecare familie care doreste sa adopte trebuie sa depuna prima cerere in vederea adoptiei.

Orice familie care are domiciliul legal pe teritoriul Romaniei si care doreste sa adopte un copil depune la DGASPC din judetul/sectorul in care domiciliaza o cerere in acest sens, insotita de anumite acte/documente mentionate in lege (cazier judiciar, adeverinta medicala, caracterizari de la locul de munca, motivatia de a adopta si asteptarile in legatura cu copilul pe care ar dori sa-l adopte, dovada spatiului de locuit, dovada veniturilor etc.).

Aceste documente sunt necesare pentru a-i ajuta pe profesionisti sa cunoasca familia respectiva inainte de inceperea evaluarii propriu-zise.

In ce consta evaluarea psihologica?
La vizitele psihologului, familia trebuie sa fie relaxata, nu stresata.
Evaluarea psihologica a viitorilor parinti vizeaza urmatoarele aspecte:

  • Anamneza (antecedente emotionale, consum de droguri etc.);
  • Istoria maritala si relatia de cuplu (impartirea rolurilor in familie, calitatea comunicarii, proiecte de viitor);
  • Relatia cu proprii parinti (propria copilarie si parintii);
  • Relatiile cu ceilalti (relatia cu prietenii, cu comunitatea, relatia cu alti copii);
  • Stilul de viata al familiei (sistemul de valori, norme si convingeri);
  • Motivatia de a adopta (avantaje si dezavantaje);
  • Asteptarile in legatura cu adoptia;
  • Capacitatile parentale (perceperea rolului de viitori parinti).

Obtinerea atestatului
Unul dintre primii pasi pe care trebuie sa-i faci atunci cand doresti sa pornesti la drum in adoptia unui copil este acela de a obtine un atestat de persoana (familie) apta pentru adoptie.

Iata ce documente sunt necesare in vederea obtinerii acestui atestat:

  • Cerere de evaluare in vederea eliberarii atestatului de familie/persoana apta sa adopte;
  • Fisa de evaluare initiala;
  • Ancheta sociala;
  • Fisa de evaluare psihologica a persoanei, respectiv a familiei potential adoptatoare;
  • Fisa de observatie pe parcursul pregatirii;
  • Raport final de evaluare;
  • Obtinerea atestatului de familie/persoana apta sa adopte. Procesul de evaluare a familiei sau a persoanei cuprinde trei componente:
  • evaluarea sociala a familiei/persoanei potential adoptatore;
  • Evaluarea psihologica a persoanei/familiei potential adoptatoare;
  • Pregatirea pentru asumarea in cunostinta de cauza a rolului de parinte, a persoanei/familiei potential adoptatoare.

Evaluarea sociala a viitorilor parinti
Asistentul social responsabil de cazul vostru realizeaza o ancheta sociala in urma vizitelor la domiciliu, vizitelor in comunitate si discutiile amanuntite.

Prima vizita la domiciliul solicitantilor se va realiza de catre asistentul social impreuna cu psihologul. Astfel, se stabileste primul contact intre profesionistii care se vor ocupa de caz si familia in cauza. Asistentul social si psihologul vor face primele observatii cu familia dumneavoastra.

In urma acestei vizite, profesionistii vor completa o fisa de evaluare initiala, urmand ca toate informatiile obtinute de asistentul social in viitor sa fie trecute in aceasta.

Text: arhiva Edipresse; Foto: Sutterstock.

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2


URMĂREŞTE CEL MAI NOU VIDEO
Recomandari
Redactia.ro
ziareonline.ro
RTV
Proiecte speciale
Unica.ro
Sfatul Medicului
Trending news
Mai multe din Sfaturi practice