Ce facem in aer liber?

Pentru o buna dezvoltare, copilul de 2-3 ani are nevoie zilnic de o jumatate de ora de activitate fizica structurata – gimnastica, si inca o ora de activitate libera nestructurata – miscarea in aer liber.

Pentru un copil de 2-3 ani, miscarea in aer liber nu inseamna numai plimbare sau dat in leagan. Este mult mai mult decat atat.

Va voi propune cateva activitati specifice anotimpului, care vor contribui considerabil la dezvoltarea sa atat pe plan fizic, cat si intelectual. Si nu uitam sa folosim cremele de protectie solara atunci cand activitatile se desfasoara in plin soare.
 

  • Jocul cu nisip – preferat de copilul mic, care adora sa toarne si rastoarne nisipul sub diferite forme si in diverse recipiente. Este minunat cand se desfasoara in parc, dar mai igienic ar fi sa ii facem propriul nisipar, pe care sa il protejam de cateii si pisicile care isi fac necesitatile in aceleasi locuri unde se joaca cei mici.
     
  • Fie ca este singur pe afara sau cu alti copii, organizati cursa cu obstacole – un labirint format din cutii goale, zone de „pericol” (ce trebuie ocolite) din galetuse sau jucarii aduse la purtator, printre care copilul sa alerge, dezvoltandu-si astfel agilitatea si atentia.
     
  • Desene pe asfalt – luati cu voi la plimbare creta speciala pentru asfalt (groasa, colorata), pentru a lasa ceva urme ale creativitatii voastre comune.

De foarte multe ori, scoatem copilul la plimbare fara a baga de seama lucrurile care ne inconjoara si care sunt un adevarat material didactic.

  • Lucrati in gradina – in cea a casei proprii sau in gradina de la bloc, unde, impreuna cu copilul, curatati buruienile, plantati flori, agatati casute pentru pasarele de crengile copacilor.
     
  • Jocul culorilor – pentru ca la aceasta varsta ar trebui sa stim macar trei culori primare, putem juca jocul recunoasterii lor pe strada/in parc si sa invatam asocierea cu semnificatia culorilor semaforului, de exemplu. Cand unul dintre noi vede ceva rosu spune „rosu” si arata obiectul respectiv.

    La rosu stam pe loc, si vom putea pleca de pe loc numai cand vedem si indicam ceva verde. O alta culoare poate fi cea galbena, care va fi pronuntata cand vedem ceva de aceasta culoare; astfel, pregatim inceperea jocului avand „functia de alerta” – atentie, urmeaza sa caut ceva rosu.
     

  • Baloanele de sapun – distractia este garantata de vanatoarea de baloane, copilul alearga in jurul nostru sa le prinda si sa le sparga.
     
  • Jocul cu mingea – o minge mijlocie, cat sa poata fi tinuta de copil cu ambele maini, poate fi folosita la locul de joaca, pentru a-l pune pe cel mic sa o loveasca alternativ cu piciorul stang, apoi cu dreptul (va invata lateralitatea stanga-dreapta); de asemenea, ii vom cere copilului sa ne spuna cu ce picior sa o lovim inapoi spre el (invata stanga, dreapta in oglinda, la o alta persoana).

Invatam de la natura
Daca atunci cand mergem in parc si intalnim o floare sau un copac vom repeta partile lui componente atingandu-le cu degetul – radacina, tulpina, frunzele, florile, crengile -, pregatim lectiile de cunoasterea mediului de mai tarziu.

Si atunci cand vedem un animal, incepem sa il descriem – are blana, picioare, coada, urechi, nasuc, ochi, gurita etc. De la simpla descriere, putem porni spre imbogatirea cunostintelor prin generalizare – ce animale cu blana mai cunosti, ce mananca o pisica, dar o vaca? Care este mai mare?

Text: Cristiana Haica; Foto: Dreamstime.


URMĂREŞTE CEL MAI NOU VIDEO
Buton