Ce nevoi suplimentare are organismul tau in timpul sarcinii

Vestea ca un copil urmeaza sa vina pe lume este motiv de fericire atat pentru parinti, cat si pentru apropiatii lor. Totusi, viitoarea mama stie ca pana in momentul in care isi va putea tine bebelusul in brate vor fi noua luni in care vor aparea modificari asupra organismului ei, necesare pentru a pregati momentul nasterii. 

In afara de schimbarile vizibile ale corpului tau, apar si nevoi suplimentare ale organismului, care are nevoie de un aport mai ridicat de resurse.

Acid folic

Acidul folic apartine categoriei vitaminelor B, fiind cunoscut si sub denumirea de vitamina B9. Rolul sau este foarte important in cresterea si dezvoltarea organismului, favorizand diviziunea celulelor si producerea de ADN. Prezenta acidului folic este necesara in toate etapele de dezvoltare a organismului, inclusiv in perioada sarcinii. Astfel, daca esti insarcinata sau daca iti doresti un copil in perioada urmatoare, este important sa incepi sa iei suplimente pe baza de acid folic, pentru o evolutie normala a sarcinii. 

In plus, administrarea acestui nutrient reduce riscul de avort spontan sau nastere prematura si ii ofera fatului protectie suplimentara impotriva malformatiilor inimii si a unor afectiuni precum Cheiloschizis – buza de iepure. Nu ii poti livra organismului acid folic prin alimentatie, deoarece acesta nu se gaseste in mod natural in alimente, dar poti face asta cu ajutorul suplimentelor.

Proteine

Rolul proteinelor este foarte important pentru organismul tau, deoarece contribuie, printre altele, la intarirea tesuturilor si a imunitatii si la producerea de anticorpi. Atunci cand esti insarcinata, organismul tau are nevoie de o cantitate mai mare de proteine decat in mod obisnuit, intrucat si bebelusul aflat in dezvoltare are nevoie de actiunea lor. Proteinele sustin dezvoltarea cerebrala a fatului si dezvoltarea musculaturii sale, dar si a placentei si a lichidului amniotic – care asigura temperatura constanta a mediului in care se afla copilul.

De asemenea, fara proteine nu ar putea lua nastere nicio celula. Acestea ajuta la formarea tesutului moale al copilului pe care il porti in burtica. Necesarul de proteine creste in trimestrul al doilea si al treilea de sarcina, perioada in care poate fi asigurat prin alimente cum ar fi carnea, ouale sau laptele.

Vitamina D

Inca o nevoie suplimentara pe care organismul tau o are in timpul sarcinii este cea de vitamina D, necesara in cantitate mai mare decat de obicei. Este esentiala in absorbtia calciului, care este vital in dezvoltarea normala a oaselor bebelusului si a danturii lui.

Riscurile sunt mai mari in cazul viitoarei mame daca in organismul ei nu se afla suficient calciu. Bebelusul va lua calciul de care are nevoie din dintii si oasele mamei, astfel ca ea se expune riscului instalarii unei deficiente a acestui mineral. Printre alimentele care iti pot furniza vitamina D se numara pestele gras, galbenusul sau cascavalul.

Fier

Si nevoia de fier este mai mare in cazul organismului tau in perioada de sarcina, cu rol important in formarea tesuturilor fatului, in cea a placentei si in cea a masei sanguine. Necesarul de fier este destul de greu de asigurat prin aport alimentar. Din acest motiv, Organizatia Mondiala a Sanatatii incadreaza carenta de fier printre cele mai des intalnite deficiente nutritionale din lume. 

Organismul tau risca declansarea anemiei daca in acesta nu se gaseste cantitatea suficienta de fier pentru functionare, situatie care poate avea efecte negative si asupra fatului. In plus, viitoarea mama poate deveni anemica in trimestrul al treilea, daca fatul ii va epuiza resursele de fier ale pentru a-si crea propriile provizii. 

Cele mai bune resurse de fier sunt cele animale – carne rosie, ficat, galbenus de ou – dar acesta poate fi preluat si din fasole, spanac sau fructe uscate.

Astfel, pana la fericitul moment in care vei face cunostinta cu bebelusul, trebuie sa te asiguri ca organismul tau ii ofera resursele necesare pentru o dezvoltare normala. Satisfacerea nevoilor suplimentare este esentiala atat pentru sanatatea ta, cat si pentru cea a bebelusului, pentru ca sa va puteti bucura unul de altul in conditiile dorite, atunci cand acel moment va veni.

(P) Material realizat în colaborare cu Bioclinica.

Sursa foto: shutterstock.com

Recomandari
Unica.ro
Mai multe din Alimentatie