Ce progrese face scolarul tau

Copilul de 6-7 ani il depaseste pe cel care era acum un an, nu doar prin dezvoltarea proceselor cognitive si afective (gandire, memorie, imaginatie, atentie, vointa, motivatie), ci si prin dezvoltarea personalitatii.

Daca atunci cand era mititel motivatia extrinseca predomina, acum motivatia intrinseca se dezvolta (gaseste motive de a face lucruri in sine, satisfactia lucrului bine facut, de exemplu), imaginatia este mult mai ampla si mai divers exprimata, cresterea abilitatilor grafice il face sa produca desene sau picturi, modelaje si colaje maiestre, are vointa si dorinta de a face lucruri si de a-si amana recompensa (poate sa se abtina de la a face ceva sau poate face un lucru anume stiind ca „rasplata” e mai indepartata).

Din punct de vedere al caracterului, lucrurile sunt putin mai nuantate – din anumite puncte de vedere evolueaza, din altele pare (doar pare) ca o ia inapoi.

De exemplu, pot aparea sau reaparea dificultati de acomodare, uneori se contureaza o criza de adaptare – plansetele pot fi mai frecvente, la fel si accesele de furie, suparare, ranchiuna, poate fi mai irascibil. Incepem sa ne reamintim de crizele de tantrum de cand era mic.

Vocabularul lui nu se imbogateste numai cu expresii frumoase, accesele de furie pot fi insotite de expresii colorate (injuraturi, amenintari, care pot fi chiar duse la indeplinire).

Va mai aduceti aminte de fricile lui de cand era mai mic? Ei bine, e posibil sa revina, si uneori chiar in forta, si sa se mai adauge altele noi, cu care s-a contaminat de la prieteni – frica de intuneric, de monstri, de a sta singur, de a se pierde de parinti, frica de animale, de moartea parintilor etc.

Poate incepe sa aiba cosmaruri, de care, sincer, se sperie mai mult parintii decat copilul, pentru ca lui chiar ii face placere sa le povesteasca. Asa cum vin, asa trec.

Copilul devine mai introspectiv, mai dornic sa afle lucruri despre sine, despre familia sa, despre cum era el mic, mai evaluativ si mai inclinat spre a face judecati de valoare – simtul moral incepe sa se dezvolte, ii judeca pe ceilalti, dar si pe sine cu destul de multa lipsa de toleranta, ii cearta pe toti atunci cand comportamentele lor nu se incadreaza in norme, sau cand ei insisi incalca cerintele pe care ei le au de la el, sau cand isi incalca propriile valori (dar tu de ce faci asa?).

Se dezvolta mult si atentia fata de propria persoana (are mai multa grija fata de aspectul fizic si igiena personala), fata de propriile bunuri (nu mai strica jucariile, cel putin nu pe ale lui, nu mai murdareste hainele cu aceeasi nepasare), are simtul proprietatii mult mai dezvoltat (fie nu da nimanui nimic, ca un veritabil zgarcit, fie imparte totul cu ceilalti in accese de marinimie), incepe (sau continua) sa faca colectii de tot felul de lucruri (pietre, scoici, masinute, papusi etc.), incepe sa stranga bani la pusculita si face activitati pentru adult in schimbul unor sume de bani, incepe sa stie valoarea obiectelor si sa respecte munca – nu mai murdareste cu aceeasi nonsalanta imediat dupa ce mama a facut curat, respecta cartile pe care pana acum le rupea sau le desena, stiind ca o multime de oameni au muncit pentru a face acele carti.

Ar trebui sa punem accent pe acest lucru, pentru ca atitudinea pe care si-o construieste acum ii va folosi toata viata.

Mult mai matur, este pregatit pentru scoala
Micul scolarel este diferit de cel care era acum un an:

  • este mai inalt, mai agil, isi mentine mult mai bine echilibrul (merge pe bicicleta, sare coarda, merge pe role),
  • are ritm si coordonare,
  • vorbeste mult mai bine si mai complex, r
  • ecunoaste deja literele, uneori chiar citeste, scrie semnele grafice cu acuratete,
  • povesteste dupa imagini sau din memorie cu multe detalii,
  • socoteste bine si numara cu usurinta chiar si peste limitele 1-10, isi scrie numele, chiar daca inca mai scrie in oglinda (invers) unele cifre sau litere,
  • are o memorie din ce in ce mai performanta atat la capitolul invatare, cat si in privinta evocarii informatiilor invatate.
  • e pregatit de scoala sau a inceput-o deja, si se descurca foarte bine cu un program mai lung de invatare.
  • se concentreaza sustinut pe o activitate mai mult de 45 minute. Are o imaginatie foarte bogata si ii place sa creeze si verbal, dar si grafic.

La aceasta varsta, incepe sa aprecieze munca si valoarea ei, incepe sa respecte ceea ce fac ceilalti.

Cum il ajuti sa isi dezvolte simtul etic
La varsta aceasta se dezvolta simtul etic. Asadar, daca stim ca trebuie sa acordam atentie acestui aspect, trebuie sa o facem acum, caci la zece sau paisprezece ani va fi tardiv. Ce inseamna acest simt etic? Acea aptitudine a individului de a discerne intre bine si rau, foarte important tinand cont ca acesta antreneaza dupa sine si respectul fata de propria persoana si fata de ceilalti.

Nu construim acum, tragem ponoasele la adolescenta. Construirea acestuia depinde fundamental de atitudinea parintilor care, se stie, sunt primele lui modele morale, iar copilul va adopta modelul de moralitate si etica al parintilor, si chiar ii va verifica pe acestia daca sunt coerenti si consecventi cu ceea ce spun sau pretind a fi bine sau rau. Astfel, incetul cu incetul, isi construieste nu doar respectul fata de ei, ci si propriul sistem de valori.

Text: Cristiana Haica; Foto: Shutterstock


URMĂREŞTE CEL MAI NOU VIDEO
Buton