De ce să faci mai multă mișcare

S-a demonstrat deja ca exercitiile fizice sporesc longe­vitatea, te protejeaza de diabet, infarct si de anumite tipuri de cancer, pastreaza si imbunatatesc functiile cerebrale. Miscandu-te, castigi o minte mai alerta, un corp sanatos si o mai buna protectie contra depresiei.O activitate fizica regulata si o buna igiena a vietii iti pot castiga paisprezece ani suplimentari de viata cu o sanatate buna. Uite de ce să faci mai multă mișcare.
Aceasta cifra spune multe despre impactul exercitiului fizic, care se impune drept o noua exigenta a sanatatii. Progresele medicinei aduc fara intrerupere dovezi ale beneficiilor scontate: mai putine infarcturi, osteoporoze, artroze sau cazuri de diabet. Activitatea fizica ar ajuta si la apararea de anumite tipuri de cancer, si chiar la prevenirea a 50% din recidive.

„Exercitiul stimuleaza in mod direct sistemul imunitar, spune profesorul de psihiatrie clinica David Servan-Schreiber. „Echilibreaza efectul hormonilor, ca insulina si a insulin-like growth factors (IGF) – cresterea celulelor canceroase si a celulelor adipoase. Psihiatrul aminteste ca „a face sport inseamna a reduce masa grasa, locul de dezvoltare a estrogenilor, care stimuleaza cancerele hormon-dependente (cum sunt cele de san sau la creier), dar si zona de stocare a tuturor produselor toxice cancerigene care se acumuleaza in organism.'

Capacitatile intelectuale se îmbunătășesc

Medicii spun ca sunt de ajuns 45 de minute de mers, de trei ori pe saptamana, mai multa miscare 2pentru a-ti in­tre­ti­ne bine creierul. Pentru oameni cu varsta cuprinsa intre 55 si 80 de ani, protectia adusa de exercitiul fizic constant faciliteaza implinirea sarcinilor ca: planificarea, conceperea proiectelor, programarea, memorarea si coordonarea activitatilor. Acest lucru iti permite sa-ti multiplici neuronii in mod semnificativ in hipocamp, zona-cheie a imbatranirii, legata de memorie si foarte fragila in caz de stres cronic.

Avansarea in varsta nu inseamna, deci, o pierdere implacabila de neuroni. Poti reactiona cu adevarat, fara sa ramai pasiv in fata imbatranirii cerebrale si a consecintelor sale asupra sa­na­ta­tii. Cealalta veste buna este ca, oricare ar fi varsta la care decizi sa aplici aceste lucruri, vei observa raspunsuri cerebrale pozitive incepand cu primele trei luni de practicare a unei activitati de intensitate slaba – ca bicicleta, mersul rapid sau jogging-ul, cu conditia sa ii acorzi cele 45 de minute. Aceste date sunt valabile mai ales pentru Alzheimer. La o boala pentru care niciun medicament nu si-a aratat eficacitatea, s-ar parea ca aceste trei sferturi de ora de activitate fizica moderata ar putea reduce la o treime riscul de a dezvolta anumite demente.

Organismul se fortifică

O activitate fizica adaptata varstei si nevoilor este primordiala pentru a-ti pastra o buna mobilitate articulara. Este si cel mai bun mod de a te proteja de osteoporoza: tragand si apasand pe oase si ligamente, muschii ii trimit scheletului mesajul ca trebuie sa continue sa produca fibre proteice. De acest tesut se leaga calciul si fosforul, care dau rezistenta oaselor. Contrar ideilor primite, nu mineralele se diminueaza cu varsta, ci tesutul pe care ele se formeaza. Sporturile de sprijin ca mersul, jogging-ul sau tenisul permit ca acest „mesaj al vietii sa treaca spre sistemul osos. Efectele obtinute sunt mai importante decat cele ale medicamentelor.

Silueta se modifică

Cu cat activitatea fizica este mai intens practicata, cu atat corpul arde mai multe calorii. Daca sangele circula mai repede, muschii consuma o cantitate mai mare de energie, chiar si noaptea – acest lucru se numeste consum energetic in repaus. Orice castig de masa musculara iti permite sa arzi grasimile si sa-ti pastrezi silueta. Ceea ce nu inseamna neaparat pierderea kilogramelor (muschii cantaresc mult), ci schimbarea siluetei. Regasindu-si forma naturala de fus, muschii alungesc picioarele, redefinesc talia si fesele si reduc grasimea de pe genunchi.

Dar adevaratul beneficiu tine de regasirea fermitatii pielii, pentru ca exercitiile oxigeneaza si iriga tesuturile in profunzime. Drenajul limfatic se accelereaza, circulatia se face mai bine si pielea castiga suplete si elasticitate.

Viața pare mai frumoasă

Studiile arata ca, practicand o activitate fizica cu regularitate, rata de satisfactie cu privire la calitatea vietii creste cu 50 %. Invers, daca redevii sedentar, aceasta rata scade la jumatate!
Perceperea stresului, foarte diferita de la o persoana la alta, se diminueaza considerabil, ceea ce numim „efectul doza-raspuns tangibil: cu cat esti mai activ, cu atat anxietatea scade. Un mecanism pretios!

citește tot articolul aici

foto Shutterstock

Recomandari
Redactia.ro
ziareonline.ro
RTV
Proiecte speciale
Unica.ro
Sfatul Medicului
Trending news
Mai multe din Dieta, nutritie, sport