Există o multitudine de metode de evaluare a competențelor copilului tău la limba și literatura română, așadar, cum poți ști pe care să o alegi? Spre exemplu, în cadrul Evaluării Naționale, mai ales în ce privește primul subiect, sunt măsurate capacitățile de a lectura un text, de a-l înțelege și de a-l interpreta. Un test de literație are și el același scop, ba chiar mai mult de atât, deoarece are o complexitate mai mare și în urma evaluării copilului se poate determina exact care sunt zonele pe care acesta trebuie să le îmbunătățească.
În România, aproximativ 40% dintre elevii cu vârsta de 15 ani nu înțeleg textele pe care le citesc. Acest lucru a fost adus în atenția publicului cu ajutorul testării PISA (Programme for International Student Assessment) și ne dezvăluie o situație dificilă, dar nu imposibil de remediat. Adevărul este că decalajele literare apar mult mai devreme, așadar dacă sunt depistate timpuriu, există mai multe șanse pentru a fi ameliorate.
Testele de literație de la Brio, special concepute pentru clasele I-VIII, sunt ideale pentru a indica exact zonele cu dificultăți la care elevul trebuie să mai lucreze. Atunci când copilul este testat sistematic, evaluarea progresului său devine posibilă. Astfel, se poate compara nivelul său actual cu nivelurile sale anterioare și se pot trage concluzii referitoare la progres, stagnare sau regres. Nu doar atât, dar se pot obține comparații între nivelul de competențe de literație al elevului testat cu toți ceilalți copii de aceeași vârstă sau de aceeași clasă cu acesta.
Competențele de literație ilustrează capacitatea unei persoane de a citi, a înțelege și a relaționa cu un text. Un cititor competent va putea înțelege și interpreta textul în detaliu și nuanțat chiar de la prima citire. Acesta utilizează informațiile din text, evaluează conținutul și forma acestuia, reflectează asupra sa și interacționează cu el pentru a-și îmbogăți cunoștințele și a-și amplifica potențialul.
Astfel, un copil care are competențe de literație poate citi și înțelege un text, îl poate interpreta din prisma cunoștințelor anterioare, își poate forma o părere despre text și poate folosi mai departe informațiile sau ideile extrase din text.
Măsurarea nivelului de literație al unui elev este un demers complex. Nivelul de literație este influențat de mai mulți factori, dintre care unii țin de text, alții de cititor, iar alții, de sarcină.
Orice text are un anumit nivel de complexitate, care depinde de lungime, limbaj aferent, ideile pe care le prezintă, tipul de text și forma de prezentare. Toate acestea pot fi mai familiare sau mai puțin familiare copilului.
De asemenea, cititorul are mai multe trăsături relevante în raport cu textul și cu sarcina pe care trebuie să o ducă la bun sfârșit. Acesta se află la o anumită vârstă, a acumulat un set de cunoștințe generale, de experiențe de viață și se află la un anumit nivel al competenței de lectură. Acesta din urmă este dat de viteza de citire, capacitatea de decodare, de înțelegere, de procesare și de interpretare.
Sarcina care trebuie realizată în urma lecturii va determina felul în care citim. Putem citi rapid sau profund, putem să acordăm atenție întregului text sau doar anumitor părți, putem citi de pe un suport digital sau fizic și, de asemenea, putem atribui diferite niveluri de dificultate acelei sarcini.
În concluzie, testele de literație sunt ideale pentru depistarea analfabetismului funcțional. Ele pot fi folosite cu succes pentru îmbunătățirea capacității de înțelegere a unui text de către copii, atât timp cât aceștia sunt testați sistematic și ajutați în depășirea problemelor specifice pe care le întâmpină.
Sursă foto: Pexels.com