Jocuri in primul an

O stimulare timpurie prin joc cu adultul este foarte importanta pentru dezvoltarea bebelusului. Dar cum fiecare copil se dezvolta in alt ritm, este important sa fii cosecvent!

In timpul primei luni de viata, „activitatea” principala a copilului este de adaptare la mediul sau de viata. Noi il vom ajuta prin stimularea simturilor (dar cu foarte mare atentie).

Primul simt care poate fi stimulat este simtul pipaitului. Activitatile de inceput vor fi orientate spre stimularea relatiei pipait-partile corpului. Activitatile cu stimulare luminoasa si sunete sunt folosite pentru stimularea ochilor si urechilor.

De exemplu – vom atinge, mangaia, misca cu blandete, pe rand, manutele, piciorusele, partile laterale ale trunchiului. Copilul va constientiza corpul sau prin intermediul simtului tactil. Cand faceti exercitiile de stimulare, vorbiti copilului, povestind ceea ce faceti.

Pentru stimularea vazului, vom folosi stimuli luminosi care nu vor fi niciodata indreptati spre ochii copilului, ci lateral, la distanta, si vom urmari daca bebelusul intoarce capul spre stimulul luminos.

Simtul auzului va fi stimulat folosind zornaitoare sau alt obiect colorat, care scoate si sunete, obiect pe care il vom tine mai intai in directia ochilor copilului, apoi il plimbam stanga-dreapta si observam daca il urmareste cu privirea.

Exercitiile trebuie repetate si nu vom uita sa stimulam simtul auzului si prin cantat, fredonat, leganat in ritmul muzicii.

Repetitia este mama invataturii
Repetarea activitatilor/jocurilor este foarte importanta. Cu cat copilul va repeta mai mult o activitate, cu atat el se va simti mai in siguranta si va coopera mai bine la joaca. Aceasta este, de fapt, baza invatarii la aceasta varsta.

Acum, gandirea, rationamentul nu sunt inca dezvoltate, asa ca repetarea este deocamdata unul dintre modurile potrivite de invatare. Un lucru extrem de important este si acela de a dezvolta abilitatile copilului la momentul potrivit.

O lacuna in procesul de invatare si dezvoltare creeaza, mai tarziu, probleme la gradinita si la scoala. De folos sunt si jocurile si jucariile educative, cu sunete sau diverse forme si culori, cartile textile etc.

5% dintre parinti nu acorda importanta activitatilor de joc ale copilului lor. Iar multi bebelusi invata a privi la TV din cauza mamelor care alapteaza uitandu-se la televizor. Numai 20% dintre copiii cu varste intre 1-3 ani nu se uita la televizor, arata UNICEF.

Clopotei si zorbaitoare
Dupa prima luna, vom incepe sa lucram la coordonarea ochi-mana, la dezvoltarea simtului pipaitului, constientizarea obiectelor in miscare, constientizarea unei surse producatoare de sunete, lateralitatea, comunicarea. Jocurile vor consta in agatarea unor obiecte viu colorate (si nepericuloase) deasupra copilului, aratandu-i cum se misca si miscandu-le si cu manutele sau piciorusele lui.

Agatati niste clopotei sau zornaitori de manute, apoi de picioarele copilului, si aratati-i cum, miscand membrele, vor produce sunete, dar nu lasati copilul nesupravegheat cu obiectele prinse de el (pericol de inghitire).

Confectionati o omida din materiale de diferite texturi (matase, catifea etc.), asezate succesiv, si plimbati manuta, piciorusul copilului pe diferitele texturi. Nu uitati de jocul cu oglinda (imaginea in oglinda), spunandu-i – unde e bebe (numele lui)?, uite-l pe bebe!, unde e mami?, uite-o pe mami!

Toate jocurile vor fi insotite de „povestirea” pas cu pas a ceea ce facem, nu pe muteste. Jocul sunetelor – batem din palme, lovim doua linguri de lemn, doua capace de borcan in ritmul 1-2, 1-2, observand daca bebe manifesta interes pentru sunete.

Punem diferite obiecte in recipiente de plastic si le vom zornai pe rand, apoi ii aratam copilului obiectul care face zgomot.

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2


URMĂREŞTE CEL MAI NOU VIDEO
Buton