Nutriția copilului de 2-3 ani. Scurt ghid pentru o dietă echilibrată

Îți dorești ca cel mic să mănânce alimente sănătoase, dar nu știi exact ce substanțe nutritive îi sunt necesare și în ce cantități? Iată câteva indicii care te ajută să alegi mai ușor ce să conțină meniul celui mic și ce alimente sunt mai bogate în nutrienți:

Unde găsești nutrienții?

Nutriția copiilor are la bazează aceleași principii cu nutriția adulților. Toată lumea are nevoie de aceleași tipuri de nutrienți, cum sunt vitaminele, mineralele, carbohidrații, proteinele și grăsimile. Totuși, copiii au nevoie de cantități diferite de nutrienți, în funcție de vârstă, pentru a se dezvolta armonios.  

În funcție de stadiul în care te găsești cu diversificarea  bebelusului tău, aceste sfaturi îți vor fi de mare folos, așa că verifică ca acești nutrienți de bază să se regăsească în dieta celui mic:

Proteinele

În alcătuirea unui meniu complet din punct de vedere nutrițional, poți alege pentru felul principal aceste surse de proteine: pește, carne slabă de pasăre, ouă, fasole, mazăre, produse din soia, nuci și semințe nesărate.

Fructele

Încurajează-ți copilul să mănânce fructe proaspete de toate felurile, compoturi sau fructe uscate. Dacă bebelușul bea suc, asigura-te că este suc 100% natural, stors, fără zaharuri adăugate și în cantități mici, niciodată în loc de apă.

Caută în comerț doar compoturi de fructe fără adaos de zahăr sau conservanți pentru a fi sigură de calitatea produsului. În același timp, reține că o jumătate de ceașcă de fructe uscate echivalează cu o ceașcă de fructe crude și nu nu sunt recomandate în exces pentru că au conținut ridicat de zahăr.

Legumele

Nu toți copiii le adoră, dar asigură-te ca le oferi o varietate de legume proaspete, conservate natural, congelate sau uscate.

Scopul este ca cel mic să mănânce legume de toate culorile, pentru că sunt bogate în vitamine și minerale: verzi, roșii și portocalii, toate trebuie testate pentru ca în timp să se obișnuiască cu  gusturile lor și să le mănânce zilnic.

Trebuie să ai grijă ca atunci când alegi din comerț legume conservate sau congelate, căută variantele cu cele mai mici cantități de sodiu.

Cerealele

Alege întotdeauna produse făcute din cereale integrale, cum ar fi pâinea integrală din grâu, fulgi de ovăz, porumb, quinoa și orez brun sau sălbatic.

Limitează încă de pe acum consumul produselor din cereale rafinate, cum ar fi pâinea albă, pastele și orezul.

Lactatele

Încurajează copilul să mănânce și să bea produse lactate integrale, precum lapte, iaurt și brânză, pentru asigurarea necesarului de calciu.

In acelasi timp, ține cont că iaurtul cu fructe sau laptele cu diferite arome sunt produse care conțin mult zahar și nu  susțin o dietă echilibrată.

Ce să eviți?

Este indicat să eviți alimentele care conțin calorii goale, fără să fie hrănitoare acestea sunt alimentele procesate ca de exemplu pufarinele, cipsurile, pufuleții sau dulciurile care conțin margarină și nu în ultimul rând sucurile acidulate. Sarea în exces, zahărul rafinat și grăsimile saturate trebuie atent monitorizate în primii doi ani de viață ai micuțului.

Zahărul  adăugat

Limitează consumul de zahăr alb, rafinat al celui mic și ai grijă ca, dacă alegi să îi dai alimente care conțin zahăr, acesta să fie zahăr brun, îndulcitori naturali ca siropul de agave, miere sau altele.

Zaharurile naturale, cum sunt cele din fructe și lapte îi sunt suficiente micuțului tău pentru o dietă echilibrată și o dezvoltare sănătoasă.

Grasimile saturate

Grăsimile care provin în principal din surse animale, cum ar fi carnea roșie, carnea de pasăre și produsele lactate este indicat să fie consumate doar doar dacă sunt slabe, adică au o concentrație mică de grăsime.

Este bine să știi că grăsimea animală este o grăsime saturată și are efecte negative asupra digestiei celui mic.

Caută modalități de înlocuire a grăsimilor saturate cu uleiuri vegetale presate la rece, care furnizează acizi grași esențiali și vitamina E.

Grăsimile sănătoase sunt de asemenea prezente în mod natural în măsline, nuci, avocado și fructe de mare.

Dacă ai întrebări despre alimentația copilului sau despre anumite aspecte legate de dieta lui,  discută cu medicul pediatru.

Informații nutriționale zilnice pentru copiii de 2 până la 3 ani:

Calorii: 1.000-1.400, în funcție de nivelul de creștere și de activitate

Proteine: aproximativ 100 grame

Fructe 1-1,5 cești

Legume 2- 3 cești

Cereale 100- 150 grame

Lapte 2 cești.

Încurajarea unei alimentații echilibrate în copilărie formează obiceiuri sănătoase de care micuțul tău poate să se bucure toată viața.

(P) Articol realizat in colaborare cu mamisicopilul.ro

Sursa foto: Shutterstock

Recomandari
Unica.ro
Recomandari shopping
Glamour.ro
Mai multe din Alimentatie