Bullyingul reglementat prin lege

Marti, 22 mai, deputatii Andrei pop si Petre Florin Manole au depus in Parlament doua propuneri legislative care au ca scop reglementarea bullyingului prin incadrarea lui la violenta psihologica.

Aceste doua propuneri legislative au ca scop modificarea si completarea legii educatiei nationale nr.1/2011 si Legii nr.53/2003 privind Codul muncii, pentru definirea, prevenirea si interzicerea violentei psihologice, adica a bullyingului, in scoli si la locul de munca. In plus, modificarea legii prevede si asistenta si evaluare psihologica atat pentru victime cat si pentru agresori.

Ce este bullyingul

„Violenţa psihologică – bullying-ul este acţiunea sau seria de acţiuni fizice, verbale, relaţionale şi/sau cibernetice, într-un context social dificil de evitat, săvârşite cu intenţie, în mod constant şi repetat, care implică un dezechilibru de putere, care au drept consecinţă atingerea demnităţii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, îndreptate împotriva unei persoane sau grup de persoane; și vizează aspecte de discriminare şi excludere socială, care pot fi legate de apartenenţa la o anumită rasă, naţionalitate, etnie, religie, categorie socială sau la o categorie defavorizată ori de convingerile, sexul sau orientarea sexuală, caracteristicile personale etc. „ se arata in propunerea legislativa pentru modificarea legii educatiei nationale nr.1/2011 si Legii nr.53/2003 privind Codul muncii.

Initiatorii propunerii legislative vin si cu o propunere de organizare si gestionare a cazurilor de bullying: „La nivelul centrelor judeţene de resurse şi de asistenţă educaţională/Centrului Municipiului Bucuresti de Resurse şi Asistenţă Educaţională se organizează compartimente de consiliere parentală pentru elevii care au săvârşit acte de violenţă psihologică – bullying, pentru a se asigura comunicarea şi colaborarea între şcoală, familie şi specialişti pentru diagnosticarea şi reabilitarea pe tot parcursul şcolarizării elevilor.” se arata in Art. 56^2.

„În cadrul programelor de formare continuă a personalului didactic se vor introduce sesiuni de infomare/cursuri de perfecţionare asupra problemelor legate de violenţa psihologică – bullying, în vederea dobândirii de competenţe în identificarea acestora şi a capacităţii de aplicare a unor strategii didactice potrivite.” este stipulat in Art. 56^3.

De ce este nevoie de reglementarea bullyingului

In expunerea de motive care insoteste propunerea legislativa se subliniaza importanta reglementarii bullyingului cat si amploarea pe care a luat-o acest fenomen in randul copiiilor dar si adultilor.

„Prezenta inițiativă legislativă are ca obiect modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr.1/2011, pentru a defini, a preveni și a interzice violența psihologică-bullying-ul în spațiile destinate educației și formării profesionale, precum și pentru a forma și a informa personalul didactic cu privire la problemele care decurg din acest tip de comportament. De asemenea, modificarea legii prevede și posibilitatea ca atât victimele, cât și cei care au comis fapte asociate bullying-ului să beneficieze de asistență și evaluare psihologică la recomandarea specialistului și cu acordul consiliului de administrație al unității de învățământ.
Este deja cunoscut, nu doar prin intermediul observației și/sau al diferitelor cazuri particulare, ci și prin intermediul studiilor realizate prin cercetări cantitative și calitative, că o parte din copiii aflați în ciclurile educaționale primare, gimnaziale și/sau liceale experimentează diferite forme de agresiuni fizice, verbale, sociale sau virtuale denumite generic, violență psihologică-bullying.
Acest tip de violență presupune un comportament ostil între două sau mai multe persoane, intenționat, repetat de-a lungul timpului și implică un dezechilibru de putere. El se poate manifesta fie fizic, prin acțiuni repetate de lovire, piedici, îmbrânciri, plesnit sau alte forme asemenea, fie verbal prin porecle, insulte, tachinări, intimidări, umiliri. De asemenea, violența psihologică-bullying-ul poate fi și socială, atunci când se intenționează distrugerea reputației sociale, umilința publică sau se încearcă excluderea sau izolarea socială, ori de tip cyberbullying, atunci când cu ajutorul tehnologiei în spațiul social-media, al diferitelor tipuri de mesagerie, pe website-uri sunt postate imagini, filme, mesaje cu conținut abuziv, jignitor, ofensator. „

Obligatiile Ministerului Educatiei Nationale

Propunerea legislativa pentru reglemenarea bullyingului prevede si implicarea activa a Ministerului Educatiei Nationale in procesul de combatere al bullyingului.

„Minsterul Educației Naționale va avea, de asemenea, obligația să elaboreze o metodologie pentru depistarea persoanelor predispuse la violenţa psihologică – bullying, precum şi pentru asigurarea suportului necesar victimelor acestui comportament.”

Bullyingul in Romaina

In expnerea de motive se arata ca Romania ocupa locul 3 in ceea ce priveste violenta psihologica – bullyingul – in clasamentul celor 42 de tari in care a fost investigat si monitorizate fenomenul. Raportul a fost realizat de Organizatia Mondiala a Sanatatii.

De asemenea si asociatia Salvati Copiii a realizat un studiu sociologic la nivel national si a relevat o serie de date ingrijoratoare:
• 1 din 4 copii era umilit în mod repetat la școală, în fața colegilor;
• 1 din 6 copii era bătut în mod repetat;
• 1 din 5 copii umilea în mod repetat un alt copil la școală;
• în mod repetat, în școală, 3 din 10 copii erau excluși din grupul de colegi;
• 7 din 10 copii au fost martorii unei situații de bullying în mediul școlar.

Sursa: Parlamentul Romaniei
Foto: 123rf.com


URMĂREŞTE CEL MAI NOU VIDEO
Recomandari
Buton