Cadrele didactice au fost, dintotdeauna, cei care au arbitrat cunoașterea și cultura. Iar cunoașterea și cultura au evoluat dinamic de-a lungul timpului, determinând pedagogia să se dezvolte și reformeze în concordanță. Iar evoluția tehnologică din ultimii ani a dus la schimbări colosale în domeniul educației. Iată în ce feluri este diferit învățământul zilelor noastre, în comparație cu cel al decadelor anterioare:
Indiferent dacă vorbim despre cursuri clasice, susținute în sala de clasă, de școală virtuală sau de la distanță ori de sisteme hibrid de învățare, platformele de eLearning au înflorit în ultimii ani. Pandemia de coronavirus a accelerat, e drept, procesul de digitalizare, însă tendința de a folosi tehnologia și internetul în scopul învățării își făcea deja simțită prezența și înainte de 2020. Dascălii din zilele noastre folosesc sisteme și aplicații de management clasa și îmbină cu succes experiența de predare online cu cea offline.
Chiar dacă gestionarea grupului de elevi și comunicarea cu tutorii a fost dintotdeauna pe lista responsabilităților profesorilor, aptitudinea de a conduce a acestora este mult mai valoroasă în 2022 decât oricând în istorie. Materialele de predare sunt, în prezent, create și vândute; ideile sunt împărtășite, încurajate și dezbătute pe platformele de social media; iar conexiunea directă cu comunitățile de elevi și studenți găsește astăzi tot mai multe canale. Iar nevoia de omniprezență a atras cu sine o serie de implementări noi în sistemele de învățământ; nu o singură instituție apelează la o solutie comunicare parinti profesori sau la diferite aplicații de monitorizare a activității din clasă. Din păcate, această evoluție are și o fațetă mai puțin benefică: profesorii sunt nevoiți să își predea materia în ciuda tuturor acestor factori perturbatori.
Dispozitivele digitale au schimbat totul în privința cunoașterii și a învățării. Acestea promovează personalizarea și trăirea unei experiențe cât mai bine adaptate la nevoile publicului, oferă acces direct la toate formele de conținut media, sunt interactive și, mai presus de toate, mobile. În vreme ce educația încă se adaptează la mobilitate, profită din plin de toate celelalte avantaje pe care le oferă tehnologia.
Tot conținutul prezent în mediul digital gravitează în jurul acțiunilor de a documenta și de a scrie și fiecare bucățică de conținut are o nuanță unică și personală ăn prezent. Ideile, modalitățile și metodele prin care acesta este creat acest conținut îi asigură un transfer fluid dintr-o formă în alta – de exemplu, din conținut scris, în conținut video – și dintr-un mediu în altul – de la un simplu tweet, la un tutorial YouTube, la un whitepaper sau un ebook și până la o imagine virală.
Dacă, în urmă cu zece ani, motoarele de căutare erau pilonul principal de documentare, iar articolele cuprinzătoare, exhaustive sau lucrările izolate, publicate în platforme special concepute pentru învățare reprezentau principala sursă de informare pentru elevi și studenți, profesorii zilelor noastre nu se mai pot baza pe aceste forme singulare, izolate de conținut. Aplicațiile mobile își ocupă locul binemeritat și în domeniul învățământului și oferă, astăzi, mult mai multe resurse decât orice alt tip de platformă.
Mobilitatea este noul standard pentru orice se întâmplă în lume, inclusiv pentru educație. Circulația informației, comunicarea, căutările, cumpărăturile – toate acestea sunt dovezi clare ale faptului că mobilitatea e tot mai importantă în lumea mobilă.
Studenții și elevii se pot ridica de la birou și plimba în timp ce ascultă un curs sau se pot bucura de o carte în varianta audio, în timp ce se deplasează spre o destinație de vacanță. Mediul de învățare a evoluat odată cu această mobilitate și, deși impune strategii de automonitorizare și autocontrol, nu mai poate reveni la ceea ce a fost cândva. Și, cât timp ai acces să gestionezi și să revizuiești conținutul, să folosești ecrane principale și secundare, să iei cu ușurință legătura cu experții în domeniu, să dezbați probleme și situații cu alți colegii sau chiar să te bucuri de un schimb de experiență cu comunități din alte locuri de pe Glob, de ce ai limita experiența de învățare la sala de clasă?
Tot mai multe instituții de învățământ și tot mai mulți profesori, mai ales din generația tânără, fac tot posibilul să țină pasul cu schimbările inevitabile din domeniul tehnologiei, colaborează pentru a le oferi elevilor experiențe de învățare holistice și depășesc limitele catedrei, pentru a stimula un sistem de învățământ aflat în plină evoluție. Iar competențele necesare atât celor ce predau, cât și celor ce urmează cursuri, sunt astăzi tot mai extinse, dictând o tendință de digitalizare și tehnologizare care nu cunoaște drum de întoarcere.
Foto: Freepik