În mintea copiilor, conceptele de joc și joacă sunt asociate cu un timp plăcut, divertisment care se opune învățării școlare și altor îndatoriri. Divertismentul mental, (de exemplu, diversele tipuri de puzzle-uri, jocurile și sarcinile logice, jocurile de societate și jocurile de strategie și chestionarele, a căror rezolvare necesită, uneori, un efort mental considerabil și o doză mare de ingeniozitate) este foarte popular în rândul copiilor. Prin introducerea de jocuri și activități, poți face învățarea mai interesantă, copiii vor fi mai dispuși să muncească și, astfel, să obțină rezultate mai bune. Dacă soluția unei probleme, de cum ar fi una de matematică, este legat de câștig, copilul se va implica emoțional și o va rezolva cu mare interes. În același timp, va asimila materialul fără prea mult efort. În plus, comportamentul său spontan în timpul jocului didactic îi va permite părintelui să cunoască mai bine copilul: gradul de concentrare, atenția, sensibilitatea, rezistența mentală, capacitățile și încrederea în forțele proprii. Jocul permite acțiunea și implicarea tuturor copiilor și dezvoltarea creativă a unei teme.
Programul de educație timpurie oferă oportunități mari de a folosi jocurile ca una dintre formele de muncă didactică. Multe sarcini educaționale pot fi îndeplinite prin punere în scenă, jocuri de mișcare și jocuri didactice. De exemplu, la clasa I, elevii compară numerele. În clasa a II-a, copiii sunt foarte dornici să folosească o sfoară, pentru a măsura circumferința unui cerc, iar, învățând să împartă în două părți egale, fac un covor cu model simetric. Ei improvizează scene din cărțile pe care le-au învățat, de exemplu, despre Cenușăreasa.
Diversitatea situațiilor pe care numeroasele jocuri și activități le aduc în mod constant provoacă copiilor o stare de curiozitate, interes și implicare emoțională. Adaptarea jocurilor la nevoile copilului și atractivitatea acestora face ca acest tip de sarcini mentale să stimuleze activitatea, iar rezolvarea lor dă o mare plăcere și satisfacție, ceea ce – desigur – are un efect pozitiv asupra calității muncii și a rezultatelor obținute de copii. Jocurile didactice sunt de mare importanță și în învățământul general: acestea predau disciplina, cooperarea în echipă, respectarea regulilor contractuale.
Acest lucru este deosebit de dificil pentru copiii mici. Treptat, pe parcursul dezvoltării, copilul își dezvoltă capacitatea de a respecta regulile pe care le-a acceptat înainte de a începe jocul. Începe să înțeleagă că jocul în echipă necesită adoptarea unor reguli generale, care nu pot fi schimbate în timpul jocului doar pentru că ar fi mai convenabil pentru unul dintre jucători.
Acest lucru este de mare importanță pentru dezvoltarea socială a copilului, deoarece el învață respectarea regulilor și normelor de conviețuire. Jocul promovează, de asemenea, sănătatea mintală. Dacă îi oferi copilului modele de joacă activă, captivantă, ca în jocul RĂSPUNDEL ISTEȚEL, pe care îl găsești la Altex.ro, atunci, în viitor, nu va crește un adult plictisit, limitat la consumarea de programe de televiziune.
În concluzie, jocurile și activitățile sunt una dintre formele de educație, deoarece îți permit să eviți oboseala în predare, poți să angrenezi toate simțurile și să predai principiile conviețuirii într-o echipă.
Sursa foto: unsplash.com